Kloppend hart van Rotterdam

Steek wat vaker de Maas over!

Kim Hoefnagels Tekst
Eric Fecken Beeld

Jij weet het natuurlijk al járen en de internationale media weten het sinds kort ook: Rotterdam is een wereldstad. De Luchtsingel en het Schieblock worden internationaal bejubeld, de Markthal en De Rotterdam gooien wereldwijd hoge ogen, en de Merwe-Vierhavens herleven als creatieve broedplaats van wereldklasse. Maar wist je ook dat er een Japans cultureel centrum zit in Charlois, een Botanische Tuin in de Afrikaanderwijk en een verhalenhuis op Katendrecht?

Voor veel Rotterdammers op de noordoever is Zuid letterlijk en figuurlijk een brug te ver. Uit recent onderzoek in opdracht van Woonstad Rotterdam blijkt dat iets meer dan de helft (53 procent) van de inwoners van Noord hooguit één keer per kwartaal de oversteek naar Zuid maakt. Onbekend maakt onbemind, zegt ook het gemiddeld cijfer dat de noorderlingen geven aan Rotterdam-Zuid: een 5,6. Onbegrijpelijk, vinden de initiatiefnemers van ZieZuid: Zuid heeft juist van alles te bieden! Veel meer dan de gemiddelde Rotterdammer, de noorderling in het bijzonder, weet of kent.

Oversteken

Geïnitieerd door Woonstad Rotterdam, samen met partners Rabobank Rotterdam, Rotterdam Ahoy en Rotterdam Partners, wil ZieZuid bijdragen aan een positiever imago van Rotterdam-Zuid. Op de gelijknamige blog vind je heel wat mooie en interessante plekken op Zuid, veelal getipt door bewoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Ook organiseren de initiatiefnemers ludieke acties om noorderlingen te verleiden vaker de Maas over te steken. Zo plaatsten ze in oktober vorig jaar een bril van tien bij zeven meter naast de Markthal. In de brilglazen zagen voorbijgangers een livestream waarop cabaretier Tim Hartog en radio Rijnmond-verslaggever Jack Kerklaan hun favoriete plekjes op Zuid lieten zien. Er pendelde een speciale ZieZuid-bus tussen station Blaak en Katendrecht. Wie zin had, kon meteen langs komen en met eigen ogen zien waar het duo zo enthousiast over praatte.

Fotowedstrijd

Tegelijkertijd was de actie het startsein van de fotowedstrijd #ZieZuid. Maak een foto van jouw favoriete plek in Rotterdam-Zuid, luidde de opdracht. Ruim tweehonderd mensen plaatsten hun hotspot op Instagram, en inmiddels staat de teller op bijna achthonderd. Begin dit jaar onthulde burgemeester Aboutaleb de tien mooiste, waaronder een foto van het ss Rotterdam, de Kuip en het torentje aan de Brede Hilledijk – Joubertstraat. De winnende plekken werden op de avond van de bekendmaking met grote lampen een paar uur uitgelicht.

Het ultieme doel van ZieZuid is dat het initiatief zichzelf op termijn kan opheffen. Want dat betekent dat Zuid niet langer het ondergeschoven kindje is van wereldstad Rotterdam. Maar tot dit bereikt is, blijft ZieZuid broeden op plannen om het stadsdeel in het zonnetje te zetten. Houd dus de website en Facebook-pagina in de gaten. Of nee, beter nog: gaat Zuid zelf zien!

ZieZuid

www.ziezuid.nl
facebook.com/ziezuid
twitter.com/ziezuid
instagram.com/ziezuid