Kloppend hart van Rotterdam

Leuker kunnen we het niet maken

Madelon Baans Tekst
Beeld: Marieke Odekerken

‘Dagelijks 30 minuten bewegen verlaagt de kans op hart- en vaatziekten met 69 procent’, kopt het krantenbericht. Poeh, dat is meer dan twee-derde! Hoewel mijn hartje hier letterlijk en figuurlijk sneller van gaat kloppen, snap ik dat de meeste lezers ter plekke in slaap kukelen.

Ik vraag me altijd af hoe we het voor elkaar krijgen om deze berichten zo dodelijk (pun intended) saai te maken. Wie toch achter zijn of haar pc’tje zit te redigeren totdat de duffigheid eraf druipt. Er staat nog net niet: ‘Je moet iets heel naars doen en dan leef je langer.’

Weet je wat ik mis? De FUN! Want geloof me, voor iedereen is er iets leuks te doen. Of je nu elke dag naar de trein wandelt, op je fiets over de paden sjeest, een hink-stap-sprongspelletje de trap op doet, tegen een balletje trapt of graag de salsa danst; er is zó veel te doen!

Bewegen is zoveel meer. En in Rotterdam kan het ook nog eens zo makkelijk. Je kunt het vernieuwde skatepark uitproberen, sup’en op de Rotte, flaneren over de Maasboulevard en op rolschaatsen door de binnenstad. We kunnen straks misschien zelfs – als de rechter in het hoger beroep een verstandiger besluit neemt, want tsja ‘God behoede ons dat we te veel herrie maken in het centrum van deze wereldstad’ – surfen op de Steigersgracht tussen de Hoogstraat en Blaak. Over fun gesproken!

Nee, bewegen wordt vooral weggezet als ‘een moetje’. Slimme marketeers kunnen die dertig minuten bewegen per dag blijkbaar niet zo hip en sexy maken als een burger van de grote M of het drinken van een gele rakker. Terwijl de boodschap eigenlijk zo simpel is: doe iets wat je leuk vindt, dan heb je gegarandeerd elke dag een half uur plezier. Geloof me, de tijd die je bezig bent om een burger in je bakkes te duwen is vele malen korter; dat geeft je een pleziertje van hooguit een minuutje of vijf. En daarna vooral oprispingen.

Nee, er is niks mis met een burger of biertje op zijn tijd. En er is al helemaal niks mis met jou als je daarbij ook nog dagelijks beweegt. Als je iets doet wat je leuk vindt. Daar plezier aan beleeft. En er nog gezond en gelukkig van wordt ook. Gratis bijkomstigheid!

Wel is er wat mis met de marketing. Alsof bewegen net zoiets is als belastingaangifte doen. Ik zie de nieuwe campagne al voor me: ‘Bewegen. Leuker kunnen we het niet maken.’