Nolet, Schiedams icoon van wereldformaat

Iconen

Wereldoorlogen, handelsoorlogen, prijzenoorlogen. Generatie op generatie hebben de Noletten hun ruim 325 jaar oude familiebedrijf door moeilijke tijden geloodst om het uiteindelijk uit te bouwen tot een Schiedams icoon van wereldformaat. Wat is hun geheim?


Eind jaren zeventig zijn beroerde tijden voor de tiende generatie van de familiedistilleerderij. “In Nederland woedde een prijzenoorlog in ‘gedistilleerd’ die veel stokerijen dwong hun producten te verkopen voor onder de kostprijs”, vertelt Bob Nolet, elfde generatie. “Mijn vader Carel besefte dat het roer om moest en nam een radicaal besluit. Hij stopte met de productie van de meer dan vijftig distillaten en concentreerde zich volledig op één enkele kwaliteitsjenever.”

Carel senior stookt zijn nieuwe drank in een van de oude ketels van de distilleerderij en voilà! Ketel 1 jenever is geboren. “Hij doorzag op tijd dat de consument andere eisen begon te stellen. Het ging niet meer alleen om de prijs. Mensen waren bereid meer te betalen voor een goed product. Ketel 1 Jenever is de redding van het bedrijf geweest.”

Dat kan beter!

“Dat is gelijk ook het geheim om succesvol te zijn in onze branche”, gaat Bob Nolet verder. “Je moet constant op de hoogte zijn van de trends in de maatschappij en daar moet je bij aanhaken met je producten.” Het is een vak dat zijn vader Carel als geen ander verstaat. Carel Nolet bewijst dat nog maar eens een keer als hij een cocktail bestelt in San Francisco. Hij proeft de alcohol van de wodka dwars door het drankje heen. “Dat kan beter”, denkt hij bij zichzelf. Terug in Schiedam, stookt hij een mooie zachte, neutrale wodka (Ketel One Vodka) die inmiddels wereldwijd de basis vormt in heel veel cocktails.

Inmiddels nemen Bob en zijn broer Carel jr het familiebedrijf meer en meer over van hun vader. De eerste slag hebben ze daarbij al gemaakt. “Recent hebben we Ketel One Botanical geïntroduceerd in de VS. Gemaakt met Ketel One Vodka, maar met een lager alcoholpercentage. Botanical speelt in op de trend waarbij de consument nog wel een drankje wil drinken, maar niet met te veel calorieën. Zestig procent van de Botanical-drinkers in de VS dronk daarvoor witte wijn en geen gedistilleerd. Daarmee hebben we weer een compleet nieuwe doelgroep aangeboord”, stelt Bob Nolet tevreden, “We verwachten, nu het in Nederland gelanceerd is, dat het ook in Rotterdam en omgeving een succes wordt.”