Rotterdammers maken Rotterdam

‘Geen gezweef. Hé, we zijn een echt Rotterdams bedrijf!’

Gers! magazine Tekst
Lennaert Ruinen Beeld

Het gonst van de bedrijvigheid in Kleinhandel, een fraai vernieuwd stuk van het Groothandelsgebouw. De lange gangen bieden doorkijkjes naar lichte werkruimten waar casual geklede mensen achter hun laptop zitten, vergaderen, kletsen in de koffiehoekjes of een potje tafelvoetballen. Het sociale bedrijf Lendahand bevindt zich hier ook. Dat bewijst zijn nut, vindt commercieel directeur Peter Stolze: “Dit is een bruisende, gezellige ondernemersplek boordevol kruisbestuiving. Zo zitten ook onze boekhouder en printservice hier.”

Lendahand, opgericht in 2013, is een platform waar mensen via crowdfunding betaalbare financiering kunnen verstrekken aan ondernemers in opkomende landen. “Dus niet zozeer ontwikkelingslanden”, benadrukt Stolze. “Er moet sprake zijn van een opkomende economie, de inflatie moet niet gierend uit de hand lopen en er moeten partijen zijn met wie wij lokaal kunnen samenwerken. Tussenpersonen en ondernemers worden gescreend.” De oprichters van Lendahand – leen een handje in plaats van help een handje – hebben allemaal een financiële achtergrond. “We zijn vijftig procent ideëel en vijftig procent zakelijk. Geen gezweef. Hé, we zijn een echt Rotterdams bedrijf!” Gniffelend: “Hard werken voor weinig. Serieus, we werken niet om rijk te worden. Zo gaan we ervan uit dat we pas in 2020 voor het eerst winstgevend zijn.”

Betaalbaar

Hoewel het bedrijf dus nog geen winst maakt, spreken de cijfers inmiddels boekdelen: via Lendahand is 23 miljoen euro geleend aan 2000 ondernemers en daarmee zijn 4100 banen gecreëerd. Oprichter Peter Heijen zag het licht tijdens een reis in Sri Lanka: het viel hem op dat mkb’ers daar geen toegang hadden tot betaalbaar krediet. Stolze: “Behalve ondernemers in opkomende landen, financieren we ook families door ze toegang te geven tot basisvoorzieningen zoals schone energie en sanitatie.” Hij verduidelijkt een even simpele als effectieve aanpak: “Je investeert in zonnepanelen voor een dorp in Afrika. Gezinnen kopen een zonnepanelen-pakket. Dat betalen ze in achttien maanden terug. Daarna hebben ze gratis schone energie. En jij krijgt je geld terug plus rente.”

‘Dat er geen armoede meer is in de wereld. Daar gaan we voor. En dan sluiten wij onze deuren’

Bij Lendahand bepalen de investeerders zelf waar hun geld naartoe gaat. “Op de website staat bij elk project wat de looptijd is van de investering, hoeveel rente je krijgt en wie de leningnemer is. Als je een ondernemer hebt uitgekozen, kies je welk bedrag je wilt uitlenen. Dat kan al vanaf 50 euro. Via iDeal of je creditcard reken je af, zo simpel is het.” De dramatisch lage spaarrente van dit moment legt Lendahand geen windeieren: “Bij ons krijg je drie tot zes procent rente én je haalt mensen uit de armoede. Sowieso zie je steeds vaker dat mensen wel goed willen doen, maar niet door zomaar geld te geven. Bij ons snijdt het mes aan twee kanten.”

Geitenmaag

De commercieel directeur gaat zelf soms op reis om: “De boel grondig door te lichten.” Snoepreisjes zijn het niet, zo verzekert hij: “Goedkope tickets, Airbnb, werken van ’s morgens vroeg tot ‘s avonds laat en weer terug.”

Zijn trip naar Kenia staat hem nog helder voor de geest. “Na een bezoek aan de zonnepanelenbouwer kregen we een lunch aangeboden. Op het menu stond geitenmaag met darm, een lokale delicatesse.” Stolze legt zijn hand op zijn buik: “Dat hebben we geweten.” Er zijn ook positievere herinneringen. Zo kwam in Ghana alles bij elkaar waar het team van Lendahand elke werkdag voor opstaat: “Wij hebben dialyseapparatuur aangeschaft, bestemd voor een privéziekenhuis met een sociale doelstelling. Naast betalende patiënten worden er jaarlijks duizend arme patiënten geholpen, gratis. Een heel grote lening van 250.000 euro, maar desondanks binnen een paar dagen gefinancierd.”

Droom

De sociale impact die ze realiseren en de reacties van ondernemers ter plekke motiveren Stolze. Maar minstens zo blij wordt hij van klantcontacten: “Hun stem telt. Klanten denken mee. Over de strategie, het verdienmodel en de keuze voor landen waar we actief zijn.” Het is dan ook niet voor niets dat de klanttevredenheid hoog scoort. “Gemiddeld een 9,1”, meldt Stolze trots. “En honderd procent van onze klanten beveelt ons aan. Vooral onze transparantie, duidelijke uitleg en verantwoording scoren hoog bij klanten.”

Mooie woorden, die de grootste droom wellicht dichterbij kunnen brengen: “Dat mensen van over de hele wereld via onze site geld aan elkaar kunnen uitlenen tegen een eerlijke, transparante rente. We begonnen in Nederland, zijn uitgebreid naar Engeland, België en Finland, en de rest van Europa staat op de planning. We willen de hele wereld veroveren met ons concept.” Stolze zucht: “Eerlijk gezegd staan Nederlandse en Europese wet- en regelgeving onze groei een beetje in de weg. Daar zijn we dertig procent van onze tijd mee bezig.” Het mag de droom van Stolze niet in de weg staan, ook al zou het uitkomen van die droom het einde van het bedrijf betekenen. Het mooiste zou immers zijn, stelt Stolze: “Dat er geen armoede meer is in de wereld. Daar gaan we voor. En dan sluiten wij onze deuren.”