Kloppend hart van Rotterdam

Clean sneakers voor iedereen

Mark Boninsegna Tekst
Daphne van Drenth Beeld

In 2020 zetten Pim Roggeveen en Lorenzo van Galen de eerste letters op papier van een ambitieus plan: het verlengen van de levensduur van sneakers. Oftewel sneaker cleaning. Waar voorheen sneaker cleaning alleen gebruikt werd door mensen die de meest exclusieve Nike Airs of Jordans hadden – en er veel geld voor over hebben om ze schoon te houden – zou het bij hun bedrijf gaan om de levensduur van sneakers te verlengen en kwetsbare jongeren te steunen door een plekje in het bedrijf te geven. Daarvoor ging WEAR een samenwerking aan met Heilige Boontjes die de allereerste medewerker van het bedrijf leverde. Die eerste medewerker, hij werkt er nog steeds werd zo de eerste professionele sneaker cleaner van Nederland. In 2021 werd de eerste pop-up shop geopend aan de Van Oldenbarneveltstraat en in 2022 in de Koopgoot. In die tweede pop-up kon je ook tweedehandsschoenen kopen en werd het bedrijf verder vorm gegeven.

“Het was een winkel en kantoor in één”, vertelt Van Galen. “Het voordeel was dat we daar direct in contact kwamen met onze klanten. Daar konden we gaan testen en leren van de feedback die de klanten ons gaven. Ook konden we verder werken aan ons plan. Want we hebben grote ambities en die ambities hebben vele stappen nodig om ze gerealiseerd te krijgen. We willen laten zien dat ons product overeind blijft staan tussen grote retailers en intussen banen creëren voor mensen die lastiger aan werk komen. Maar we hebben ook geleerd dat een fysieke winkel voor grote uitdagingen zorgt, want we hebben ieder product maar één keer. We kunnen onmogelijk alles in de winkel laten zien. Vandaar dat we nu alleen nog een online shop zijn.”

Negatief imago

Vaak kleeft er aan tweedehandsschoenen een negatief imago. Maar dat is nergens voor nodig, verzekert Roggeveen “We raakten in gesprek met een kledingsorteerbedrijf. Zij sorteren kleding die in de kledingcontainers gegooid wordt. Toen we bij hun gingen kijken, kwamen we erachter dat heel veel van de sneakers die worden weggegooid nog in heel goede staat zijn. We maken deze schoenen dus schoon en leggen er een nieuw binnenzooltje in. Zo voel je dus ook ‘de andere voet’ van de vorige eigenaar niet meer.” Het tweede leven van de schoen kan nog een flinke tijd duren. Roggeveen: “Er zijn altijd enkele plekken op de schoen die eerder slijten dan andere. De zool is er daar een van. We selecteren dan ook alleen maar sneakers waarvan we weten dat die echt nog wel een tijd mee kunnen. We gebruiken bijvoorbeeld dus geen sneakers met een heel versleten zool. Daar hebben we niks aan. Het is voor ons niet alleen belangrijk dat de sneaker er goed uitziet, maar dat ie ook lekker loopt.”

‘We willen laten zien dat ons product overeind blijft staan tussen grote retailers’

Bewustwording

Uiteindelijk moet er bewustwording gecreëerd worden bij mensen dat het onderhouden van je spijkerbroek, jas en sneakers het meest duurzame is. Alleen, hoe bereik je mensen als een nieuw shirt goedkoper is dan een shirt onderhouden? Kun je iemand die onder de armoedegrens leeft hiermee wel een duurzame keuze laten maken? Volgens de mensen van WEAR is het tweedehandsaanbod een essentieel onderdeel van de transitie naar een circulaire economie. Met meer aanbod kun je hergebruikte producten tegen een lager tarief aanbieden. “De schoenen die wij aanbieden”, vertelt Roggeveen, “kosten tussen de dertig en zestig euro. Dat is voor de overgrote meerderheid van de mensen betaalbaar.”