Rotterdammers maken Rotterdam

Altijd op zoek naar het aparte

Klaas Daane Bolier Tekst
Naomi van Heck Beeld

Het begon met fotograferen op schoolfeestjes. Nu, acht jaar later, is er geen club of feest in Rotterdam waar Naomi van Heck (24) niet met haar camera heeft rondgelopen. Geen wonder dus dat ze werd gevraagd mee te helpen aan de tentoonstelling ‘Party People’ in Museum Rotterdam. Van Heck zoomde in op de huidige uitgaansscene in onze stad.

Naomi van Heck

Op haar zestiende nam Van Heck, nu student aan de Kunstacademie in Den Haag, haar camera voor het eerst mee naar een schoolfeest. Om te oefenen. Dat beviel zo goed dat ze zelf clubs ging benaderen met de vraag of ze mocht fotograferen tijdens events. “Op mijn zeventiende stond ik dus in tenten waar ik eigenlijk helemaal niet in mocht.”

Ideale combinatie

Tijdens haar eerste avond in de Now&Wow sloeg de vonk voor de partyfotografie pas echt over. “Die extragavante mensen, het decor, die muziek. Wat vond ik dat gaaf!”, herinnert ze zich. Van het één kwam het ander en steeds vaker huurden clubeigenaren haar in om hun feesten vast te leggen. Zelf niet vies van een feestje, was het voor de fotografe een ideale combinatie: daar zijn waar het gebeurde en er nog een leuke cent aan verdienen ook.

Lief lachen

Partyfotografie is een specialisatie en Van Heck ontwikkelde haar eigen stijl en werkwijze. “Ik analyseer continu de zaal. Wie heeft een leuke uitstraling? Wie heeft echt een eigen stijl? Ik ben altijd op zoek naar het aparte. Niet het standaard mooie meisje of zo. Als ik een ‘slachtoffer’ gevonden heb, maak ik oogcontact en neem de foto. Als je lief lacht, vinden ze het meestal wel goed. Soms ook niet en dan worden mensen echt boos als je hun foto neemt.”

‘Soms worden mensen boos als je hun foto neemt’

Instagram-generatie

De laatse jaren gebeurt het wel steeds vaker dat feestgangers die niet op de foto willen. “Mensen zijn zich nu veel meer bewust van hun identiteit op internet”, vertelt Van Heck. “Die willen dus niet ‘zomaar’ meer op internet terug te vinden zijn.”

Bij andere partypeople, met name jonge meiden, is het weer precies andersom: “Die gaan gelijk poseren als ze mij in de gaten krijgen. Zij zijn juist heel erg bezig met hoe ze op social media staan. Het moet spontaan lijken maar dan wel precies zoals zij het willen. Echt de Instagram-generatie.” Instagram is nu sowieso heel belangrijk, voegt Van Heck daaraan toe: “Clubs nodigen populaire Instagrammers uit om ambassadeurs te worden. De bedoeling is dat die de hele avond foto’s posten van het feest. Ik kom tegenwoordig weleens op feesten waar de helft van het publiek met zijn telefoon bezig is.”

Trots

Omdat de Rotterdamse uitgaansscene geen geheimen voor haar kent, werd Van Heck gevraagd om haar kennis te delen voor de tentoonstelling Party People. Ze adviseerde welke locaties en feesten zeker terug moesten komen in de tentoonstelling. “Ik ben trots op het eindresultaat”, vertelt ze enthousiast. “Vrienden vragen me weleens waarom die tentoonstelling eigenlijk georganiseerd wordt. Die vinden dat Rotterdam er nog lang niet is als echte partystad. Misschien hebben ze een punt, maar als je alles op een rijtje zet in zo’n tentoonstelling, zie je dat er toch al een hoop leuke feestjes zijn geweest in de stad. Weet je wat wel een probleem is? Vaak is het eenmalig. De eerste editie van een feest loopt als een trein en daarna zakt het helemaal in en duurt het heel lang voordat het publiek weer terugkomt. Het zal voor een deel te maken hebben met het feit dat Rotterdam nog erg in opkomst is. Veel publiek van buiten komt een keer kijken, vindt het gaaf maar komt nog niet iedere week terug. Maar ook de Rotterdammers zelf moeten meer naar buiten vind ik. Er gebeurt genoeg leuks in de stad!”