Rotterdammers maken Rotterdam

Stad met stijl

Serga van Roon Tekst
aangeleverd LokalHeroz Beeld

Hij noemt zichzelf ‘keeper of cool’, introduceerde de begrippen ‘Nieuwerwetse Man’ en ‘SexySales’, en noemt zijn klanten steevast ‘Held’. Joël Ferdinandus introduceerde een nieuw winkelconcept dat inspeelt op de behoeften van de moderne, kwaliteitsbewuste Rotterdammer die weet wat hij wil. De Rotterdamse gentleman herleeft bij LokalHeroz in hartje Rotterdam.

Over Rotterdam praten? Over de historie, de romantiek, sterke verhalen en vooral de lifestyle van de Rotterdamse man? Maar ook over wat er nu en in de toekomst in onze stad gebeurt? Bij LokalHeroz ben je aan het juiste adres. Eigenaar Joël Ferdinandus laat geen gelegenheid onbenut om zijn passie voor zijn werk én voor zijn stad uit te dragen. Niet alleen in zijn winkel aan de Oppert, vlakbij de Laurenskerk, maar ook tijdens presentaties in het land en, niet te vergeten, online via social media als Twitter en Facebook.

Foto: aangeleverd LokalHeroz

De nieuwerwetse man

‘Nieuw Rotterdams chique’, maar liever noemt Ferdinandus het ‘de Nieuwerwetse Man’. “Een échte man, stijlvol, rauw en toch strak gekleed. Niet de ouderwetse zondagochtend-gentleman, maar de kleinzoon van onze opa’s die zo veel betekenden voor de wederopbouw van de stad. De nieuwerwetse (Rotterdamse) man rent niet achter alle trends aan maar gaat juist voor verdieping van zijn eigen stijl. Een stijl die de tand des tijds kan doorstaan”, aldus Ferdinandus. Hij noemt het voorbeeld van de lasser die ook doordeweeks in driedelig pak naar zijn werk gaat, zich daar omkleedt in overal en beschermende kleding om aan het eind van de werkdag weer in pak huiswaarts te keren. Een van zijn klanten. “Hij houdt van mooie kleding en deze stijl en laat dat zien. Waarom? Omdat het kán!”, lacht Ferdinandus. En zo zijn er steeds meer ‘helden’ die deze stijl van leven inmiddels invulling geven. Als je goed kijkt zijn ze overal. Let maar op. De nieuwerwetse man haalt brood bij de echte bakker op de hoek, verse groente van de markt, laat zich scheren door de barbier en drinkt zijn drank puur. Hij staat midden in het Rotterdamse leven en zo kleedt hij zich ook.

‘Dat vind ik gers: een man met tattoos en piercings en driedelig pak’ 

Ontdekkingsreis

“Rotterdam biedt zo veel inspiratie. Elke dag is weer een ontdekkingsreis. Wanneer ik ’s ochtends vroeg op mijn fiets dwars door de stad naar mijn werk fiets zie ik de stad ontwaken, in beweging komen. De Nieuwe Binnenweg, de Meent, noem maar op. Ik geniet van het ongepolijste van Rotterdam, waar jong en oud, rijk en arm, groen en grijs meestal in harmonie samenleven, af en toe botsen en dan weer ieder hun eigen weg vervolgen. De rauwe romantiek die in de Tweede Wereldoorlog was weggevaagd, keert weer terug. Maar dan wél met een eigentijdse (lees: nieuwerwetse) invulling. Als er iets is dat voor mij gers is, dan is dát het wel. Ik neem mijn klanten graag mee op deze reis.”

Het is deels ook zijn eigen ontdekkingsreis: van kaalgeschoren schoffie op sportschoenen uit de beginjaren van Parkzicht is hij nu dé stijladviseur van de Nieuwerwetse Rotterdamse man. “Ik sta in dienst van die Nieuwerwetse Man”, legt Ferdinandus uit. “Geïnspireerd door het verleden, vertaald naar het heden. Onze stijl ontwikkelt zich, net als de stad, doorlopend. Mooi hè, deze ontdekkingsreis eindigt dus nooit!”

Foto: aangeleverd LokalHeroz

Ketelbinkie

Ferdinandus deelt al zijn ervaringen – dus ook die over Rotterdam – via de blog www.lokalheroz.com en via social media: Twitter, Facebook en LinkedIn. Het delen van zijn persoonlijke ervaringen en het creëren van en community zijn een belangrijk onderdeel van zijn winkelconcept. Hij houdt presentaties over Rotterdams ondernemerschap en heeft zelfs een digitaal ‘Handboek Nieuwerwetse Man’ uitgegeven (gratis te downloaden via de site, red). In 2010 won LokalHeroz de ‘Ketelbinkieprijs’ en was volgens de vakjury “De Rotterdamse onderneming die zich sterk en krachtig profileerde ten opzichte van de concurrentie door middel van origineel, creatief en innovatief handelen”.

De begrippen ‘cool’, ‘stijlvol’ of ‘gers’ zijn verschillende begrippen. Daarbij is ‘gers’ nog wel het minst makkelijk te omschrijven. Het begrip keert terug in de stad na lange tijd afwezig te zijn geweest. “Het gaat niet om geld, leeftijd, afkomst of aanzien. Het gaat om kiezen voor de stad als onderdeel van de film van je eigen, bijzondere leven. Ik leer door de winkel gewone én bijzondere Rotterdamse mensen kennen – samen met elkaar willen we een bijdrage aan de stad leveren. We houden allemaal van deze stad. Hoe gers is dát?”