De Rotterdamse ontwerper Caroline Poiesz, van label Very Cherry, werd door modemerk King Louie gevraagd als gastontwerper een speciale lijn te creëren. Voor King Louie was het de eerste keer dat ze zo werkten, voor Poiesz een buitenkans het bijzondere karakter van haar retrodesign voor breder publiek te exposeren. ‘King Louie by Very Cherry’ is het resultaat van deze unieke samenwerking. Op woensdag 18 november presenteerde Poeisz het aan haar Rotterdamse publiek.
Maandagochtend voor openingstijd. Je verwacht rust en stilte in alle winkels, maar bij Very Cherry aan de Botersloot is het hectisch druk. Eigenaresse en ontwerper Caroline Poiesz is druk in de weer. In de kelder, tussen de vintage kleren waarmee haar passie voor mode ontwaakte, pakt ze de dozen uit die haar nieuwe collectie bevatten. Ze brengt de kledingstukken naar boven en ordent ze op de rekken en de paspoppen in de etalage. Deze collectie is niet alleen nieuw, zij is ook uniek. De kleurrijke dresses, skirts, pantalons en jumpsuits realiseerde Poiesz als gastontwerper voor het Amsterdamse merk King Louie. “King Louie by Very Cherry heet de lijn”, vertelt ze terwijl ze een vouw uit een vogue dress op het rek stoomt. “De aandacht die beide merken hebben voor de vrouwelijke lijn, komen nu voor het eerst samen. Hun dessins en stoffen, gecombineerd met mijn ontwerpen. Geweldig om dit een keer te mogen doen.”
Poiesz begon als styliste. Al op de middelbare school vond ze het geweldig een wereld te creëren met eigen kledingcombinaties. “Met vintage kleding outfits bedenken voor mezelf en vriendinnen.” Ze werd styliste en volgde een opleiding tot coupeuse bij de Rotterdamse Snijschool. “Als styliste werk je altijd in opdracht van anderen. Dat vond ik jammer, want ik miste creatieve vrijheid.” Daarom begon ze in 2004 een eigen winkel waarin ze vintage kleding en eigen ontwerpen ging verkopen.
Onder de naam Very Cherry breng je ‘vintage inspired’ kleding. Wat is dat precies?
“Ik wilde eigen kleding maken, geïnspireerd op de stijl van onder andere de jaren vijftig; een periode waarin de vrouwelijkheid sterk tot uiting kwam in design. Dat is wat ik vintage inspired noem. Gebruik maken van kwalitatief hoogwaardige stoffen, vrouwelijke pasvormen en een nostalgisch tintje. Dat typeert mijn werk. Het is stijlvol en draagbaar. Je mag er als vrouw toch wel mooi uitzien én je op je gemak voelen?”
‘Je mag er als vrouw toch wel mooi uitzien én je op je gemak voelen?’
Wat trekt dames het meest in jouw ontwerpen?
“Ik hoor dagelijks van mijn klanten dat ze blij zijn een beetje kleur tegen te komen. En dat mijn kleding juist goed valt als je een beetje borsten en billen hebt. Het benadrukt het wulpse van de vrouw. Dat is die retrostijl met onder meer hoge tailles.”
Het was voor het eerst dat King Louie een gastontwerper binnenhaalde. Hoe kwamen ze bij jou uit?
“Naast mijn eigen ontwerpen, die ik hier in de winkel of bij mij thuis in Hillegersberg maak, verkoop ik ook enkele andere labels. King Louie is er daar één van. Dat merk past bij me. Zij werken net als ik vanuit vintage stijlen die uitgesproken zijn en waarbij nagedacht is over de pasvorm. Bij grote ketens zie je dat nog maar weinig. Het grootste verschil tussen King Louie en Very Cherry zit in de stoffen. Zij gebruiken vooral soepele stoffen met prints, ik werk met klassieke, effen stoffen.”
“Zij hebben een winkel in Amsterdam waar ze ook mijn collectie verkopen en ik verkoop hun collectie in Rotterdam. We komen een paar keer per jaar bij elkaar over de vloer. En begin dit jaar vroegen ze me of ik een collectie wilde maken.”
En jij riep direct enthousiast ja?
“Absoluut. Ik voelde me echt vereerd. Zij zijn groter dan ik dus het is een buitenkansje mezelf aan een breder publiek te laten zien. Zij hebben aangegeven welke stoffen zij makkelijk bij konden produceren en daarna mocht ik met mijn schetsboek aan de gang gaan. Het voelde heerlijk om gewoon lekker te schetsen. Met de eerste 25 schetsen ben ik naar ze toe gegaan en daarvan vonden ze er 20 direct al goed. Dat voelde wel als een bevestiging want het is toch spannend. Je wilt uiteraard het beste van jezelf laten zien terwijl je ook wilt aansluiten op hun eigen stijl.”
“Het leukste was dat ik uit mijn comfortzone moest stappen. Ik werkte voor King Louie by Very Cherry met stoffen die ik normaal niet gebruik. Je raakt in de loop der jaren verknocht aan je eigen keuzes en ik had nu de kans om bewust een ander pad te bewandelen. Juist uit je vertrouwde omgeving stappen maakt het spannend. En het geeft mezelf ook weer inspiratie voor mijn eigen collectie.”
‘Het leukste was dat ik uit mijn comfortzone moest stappen.’
Bestaat de collectie nu ook uit die 20 ontwerpen waarmee ze direct zo blij waren?
“We moesten wel nog balans zoeken in de collectie als geheel. Je wilt niet alleen maar jurkjes of enkel pantalons. En nadat zij de technische tekeningen gemaakt hadden en de kleding was doorgepast op modellen, zijn er nog enkele designs vervangen. Ik vind het een evenwichtige collectie geworden. En grappig is dat ik bij het eindresultaat dacht: ‘Hé, King Louie!’, en dat zij zeiden: ‘Da’s echt anders dan wat we gebruikelijk hebben!’. Dat geeft voor mij aan hoe goed we elkaar aanvoelen en hoe eigen we toch allebei zijn in deze collectie.”
“Het eindproduct is een fraaie vrouwelijke collectie met een mooi retrokarakter. Een lijn waarin ik mijn eigen handschrift terugzie, maar waarin ik ook aansluit op het publiek van King Louie. Of we ooit een keer de rollen omdraaien? Nu je het vraagt … daar had ik nog niet over nagedacht. Het klinkt als een mooie uitdaging voor de toekomst.”
Twee dagen later staat Poiesz te stralen in haar winkeltje aan de Botersloot. Het is er gezellig druk; de dames die op haar presentatie afgekomen zijn, kijken met een wijntje in de hand bewonderend naar de nieuwe lijn. Terwijl haar man Dave Andriesse op een oude pick-uptas 45-toerenplaatjes draait, wordt er flink gepast en gekocht. “Geweldig”, merkt Poiesz gelukkig op. “Deze keer was ik toch extra zenuwachtig hoe er gereageerd zou worden.” Nergens voor nodig, blijkt. Op internet is de verkoop van King Louie by Very Cherry al een paar dagen voor deze presentatie van start gegaan. In de nieuwe lijn van de Rotterdamse zijn sommige items al helemaal uitverkocht.