Kloppend hart van Rotterdam

Groos

Barbara Hoogsteden Tekst
Marion Leeflang Beeld

Rotterdammers maken veel mooie dingen, maar ze zijn vaak niet zichtbaar. Met deze gedachte zijn Tjeerd Hendriks en Joost Prins een winkel begonnen met alleen Rotterdamse producten. Over de naam waren ze het snel eens: GROOS. Een vergeten woord voor trots, apetrots. Producten uit Rotterdam waar je trots op mag zijn.

De liefde voor Rotterdam zit bij beide mannen diep. Hendriks: “Ik kom uit Zwijndrecht. Maar als klein jongetje was ik al onder de indruk van Rotterdam. Ik herinner me nog dat ik bij La Place een broodje zat te eten. Ondertussen keek ik naar de Koopgoot die in aanbouw was. Die gasten zijn gek, dacht ik. Breken de stad open om een winkelcentrum onder de grond te maken. Dat is voor mij Rotterdam. Je moet hier met je hoofd omhoog lopen om de mooie dingen te zien.”

Zakenpartner Joost Prins is opgegroeid in de Provenierswijk en vindt het spannend dat Rotterdam nooit af is. Een paar jaar geleden werden Hendriks en hij buren. “Beide verknocht aan deze stad en driftig op zoek naar iets om daar op onze eigen manier een bijdrage aan te kunnen leveren. Tjeerd als creatieveling en ik als de zakelijke wederhelft.”

Bonte mix

Een miniwarenhuis met een mix aan Rotterdamse producten, binnen allerlei disciplines. Als het maar kwaliteit heeft én uit Rotterdam komt. Dat is GROOS. Denk aan schoenen, tassen en kleding van Rotterdamse ontwerpers. Boeken over Rotterdam en geschreven door Rotterdammers, kunstwerken voor aan de muur en veel design. “Maar ook serviesgoed van keramiste Suus Notenboom, kopjes met daarop de pakkende tekst ‘bakkie pleur’. Binnenkort komen de kleurrijke tassen van Susan Bijl in de winkel te liggen”, vertelt Hendriks. In het cd-rek staan cd’s van artiesten afkomstig uit of woonachtig in Rotterdam. Een bont gezelschap van Sabrina Starke tot aan The Kik en Jules Deelder. Ook ontbreekt de bak met elpee’s niet.

‘In Rotterdam moet je met je hoofd omhoog lopen om de mooie dingen te zien’ 

Als kunstenaar weet Hendriks zelf hoe moeilijk het is om je eigengemaakte producten te verkopen. GROOS helpt daar een handje bij en biedt daar een platform voor. De winkel is opgezet op basis van consignatie. “We kopen niks in. Mensen leggen hun producten in de winkel en wij proberen dat te verkopen. Joost en ik hebben de ambitie alles wat in de winkel ligt te promoten en bij een breed publiek onder de aandacht te brengen. Vooral voor kunstenaars is dat een laagdrempelig concept.”

Webshop

GROOS ontwikkelt ook een online platform, inclusief webshop. Prins: “Zo kunnen we het bereik vergroten én het verhaal van GROOS en de makers die onder haar vlag vallen nog beter laten zien aan het publiek.”

Met het Schieblock als locatie zijn ze helemaal tevreden. Het gebouw biedt onderdak aan verschillende creatieve ondernemingen. Naast GROOS zit BAR. Vanuit de winkel loop je daar naartoe voor een hapje en een drankje. Wijzend naar boven zegt Hendriks: “Die luchtsingel is een waanzinnige aanwinst voor de stad. Moet je je voorstellen als dat helemaal af is; een houten brug die door hartje Rotterdam loopt. Een geweldige prestatie.”

Na een half jaar begint GROOS steeds bekender te worden bij het winkelend publiek. Tot nu toe een succes en dat komt niet in de laatste plaats door de samenwerking met andere partijen. Prins: “Wij doen dit niet alleen. Zo stonden architectenbureau ZUS en de jongens van Codum projectontwikkeling meteen achter ons idee. Zonder dat we nog over geld hadden gesproken.” Hendriks kan het succes van en het enthousiasme voor GROOS wel verklaren: “Mensen willen graag met de stad verbonden zijn. En wij verbinden de stad met de Rotterdammers.” Prins: “Hopelijk straks ook met de niet-Rotterdammer.”