Als Edwin Petersen deze ochtend rustig zijn kantoor binnenkomt schrikt hij zich een ongeluk. Even denkt de goedlachse directeur dat hij per ongeluk de JAMIN is binnengewandeld. De conciërge heeft zijn werkplek bij wijze van grap omgetoverd tot het huis van Hans en Grietje. Overal waar je kijkt liggen chocolademunten, pepernoten, marsepein en ander strooigoed. “Die had ik nog tegoed van vorige week, lacht Petersen om de grap. “Toen ging ik als laatste naar huis en schoot ik nog even drie confettikanonnen leeg in de kamer van de teamleider”. Had je de volgende ochtend zijn hoofd moeten zien.
Het tekent de sfeer op Vak College Hillegersberg. Op deze vmbo-school midden in de Rotterdamse wijk, doen alle docenten en leerlingen waar ze goed in zijn én wat ze leuk vinden. “Het is belangrijk om te doen waar je goed in bent, dat is namelijk ook vaak wat je écht gaaf vindt. Wars van functioneringsgesprekken, normjaartaken of andere tijdrovende randzaken zijn ze dan ook in Hillegersberg. “Met elkaar zorgen we ervoor dat het werken op het Vak College zo fijn mogelijk is. Het verzuim is hier dan ook verwaarloosbaar. Ongekend voor een vmbo-school in Rotterdam waar het soms lastig is om personeel te vinden en te houden”. Petersen werkt nu voor het vijfde schooljaar op deze middelbare school in Hillegersberg en ziet dat het concept heel goed werkt…
Van, voor en door leerlingen
“We proberen alle leerlingen bij naam te kennen”, zegt Edwin Petersen (38) terwijl hij naar een klas loopt om een stel kinderen mee te vragen voor de foto. “Er zitten 330 leerlingen op het Vak College en ieder jaar willen er weer meer kinderen bij ons studeren. Nadeel is wel dat we voor het derde jaar op rij via een loting hebben moeten bepalen welke basisschoolkinderen we toe kunnen laten en welke helaas niet. Dan doe je toch iets goed zou je zo zeggen, want lang niet overal is het hosanna op middelbare scholen. Leerlingen op een vmbo-school hebben vaak een bepaald stempel. Onterecht vindt Petersen. “Er hangt inderdaad een heel negatief frame over deze groep jongeren heen. Geef als leerkracht van groep 8 maar eens een vmbo-advies, veel ouders hebben daar direct een verkeerd beeld bij. Maar mensen die iets met hun handen kunnen maken, worden steeds zeldzamer. Probeer in deze dagen nog maar eens een loodgieter te bereiken. Dan ben je bij wijze van spreken volgende maand de eerste. Ouderwetse ambachtslieden zijn schaars. Dat is enerzijds vervelend, maar anderzijds ook een enorme kans. Leerlingen opleiden binnen een bepaald vak, daar willen wij als school graag een steentje aan bijdragen. Op het Vak College in Hillegersberg kiezen de leerlingen in jaar 1 en jaar 2 zogenaamde DO-blokken. Deze vakken zijn heel divers. Leerlingen kunnen bijvoorbeeld kiezen voor een DO-blok. Vakken als: groen, maar ook kunst, sports, construction theater, fashion of styling staan op deze lijst. Zo zijn de leerlingen zelf verantwoordelijk voor wat ze leren. Dit helpt natuurlijk enorm bij de intrinsieke motivatie. Ook in jaar 3 en 4 staan er keuzevakken als voeding, ondernemen en fotografie op de rol. Voor zowel de docenten als de studenten werkt dit perfect. “We willen een school zijn van, voor en door leerlingen. En die visie leverde een bijzonder plan op …
‘We willen een school zijn van, voor en door leerlingen’
Leren ondernemen
Vlakbij de school, in de Bergse Dorpsstraat, vind je veel lokale ondernemers. De bakker, de slager, de groenteman en de bloemist. Nog ouderwetse midden- en kleinbedrijven die belangrijk zijn in het straatbeeld. “Daar moeten we als school toch iets mee kunnen?”, dacht de directie van het Vak College en langzaamaan ontsproot er een nieuw plan. “We zijn hier afgelopen oktober begonnen met een eigen winkel”, glundert Petersen. “Een heel gaaf project waarbij de lokale ondernemers onze leerlingen opdrachten kunnen geven die wij dan in een onderwijsvorm gieten en daadwerkelijk uitvoeren. Dat kan van alles zijn. Posters ontwerpen voor de bakker, een snijplank maken voor de slager of een T-shirt bedrukken voor de sportschool op de hoek. Leerlingen zien hun werk ook daadwerkelijk terug in het straatbeeld en krijgen in deze winkel zowel les, als de mogelijkheid om te ondernemen. Een uniek concept dat mede mogelijk kon worden gemaakt door een pilot subsidie van de overheid. Het project is nog maar net gestart, maar lijkt nu al uit de voegen te barsten. “We kunnen de aanvragen nauwelijks allemaal behappen. De opdrachten moeten natuurlijk wel in ons onderwijs geïmplementeerd kunnen worden. Vooralsnog gaat dat heel goed en zijn we erg tevreden. Hoe gaaf is het dat de leerlingen hun eigen poster in de etalage zien hangen?! Tevens is de connectie met de wijk ook een belangrijk winstpunt. De leerlingen kennen de ondernemers en andersom ook. Dat versterkt de band tussen de school en de wijk.
“Of er dan helemaal niks is aan te merken op zijn school?”, herhaalt Petersen de vraag. Ach, wij hebben hier heus ook weleens een dingetje hoor. Waar niet? We zijn nog volop bezig om ons DO IT! MOVE IT!-onderwijsconcept te verbeteren.We zijn een betrokken, dynamisch team met veel enthousiaste docenten; uitbouwen en borgen wat we nu goed doen verdient de aandacht. Op het Vak College Hillegersberg word je geleerd om te werken en te doen wat je leuk vindt. Tof toch!