Rotterdammers maken Rotterdam

De kapsalon

Serga van Roon Tekst
Gers! magazine Beeld

De een noemt het een culinair moordwapen, de ander een multiculturele bak patat. Hoe dan ook: de Rotterdamse kapsalon is een snackhit. Inmiddels is deze caloriebom (1800 kcal) overal in Nederland en België te krijgen. De Kapsalon is zelfs al gesignaleerd in Frankrijk en de Verenigde Staten. 

Zo kwam het

Het gerecht is in 2003 ontstaan toen Nathaniël Gomes, de Kaapverdische eigenaar van de Rotterdamse kapsalon Tati aan de Schiedamseweg, bij de even verderop gelegen shoarmazaak El Aviva een lunchschotel liet samenstellen met daarin zijn favoriete ingrediënten: patat en shoarma. Volgens de overlevering opperde een personeelslid van El Aviva om er nog wat plakjes gesmolten kaas en sla bij te doen en een en ander af te maken met flink wat knoflooksaus en sambal. De geboorte van de kapsalon. Klanten die het hem zagen eten en er ook één wilden stuurde hij door naar El Aviva: “Bestel maar een kapsalon, dan weten ze wel wat je bedoelt.”

Mond-tot-mondreclame deed de rest. Uit het feit dat enkele van de voorgaande regels afkomstig zijn van Wikipedia, waar de kapsalon zijn eigen pagina heeft, blijkt wel hoe populair deze Rotterdamse snack is geworden. Inmiddels is de kapsalon ook in België, Duitsland, Frankrijk, Turkije en de Verenigde Staten gesignaleerd. Op Facebook bestaat zelfs een kapsalonpagina waar liefhebbers recepten uitwisselen en krabbels achterlaten als ‘Yummie’ , deliciousSsSsSsS, en Kapsalon is lekkuuuuur….”

Bijzonder hoogleraar stadsgeschiedenis Rotterdam aan de Erasmus Universiteit Paul van de Laar, gaat nog een stapje verder dan dat ‘lekkuuuuur’. Twee stapjes zelfs. Tijdens een lezing vorig jaar op de Erasmus Universiteit, overgoot hij de kapsalon met een intellectueel sausje. “De kapsalon is een typisch voorbeeld van hedendaags cultureel erfgoed. Niet voor niets is de kapsalon ontstaan in Delfshaven. Kapsalon is het product van een transnationale stadscultuur en naoorlogse migratie. Iddo

Drevijn is medeoprichter van WAVEWAVEWAVE, de organisatie die onder meer het Kapsalon Festival organiseert: “De Kapsalon is namelijk niet zo maar een gerecht. Het is een symbool voor iets groters. De Kapsalon staat voor een toekomst die – wie durft het nog te zeggen – juist multicultureel is! Een toekomst die uitgaat van positiviteit en de kracht van samenwerking.” Zó.

En eigenaar Dervis Bengu van El Aviva? Rijk is hij niet geworden van zijn kapsalon, zo liet hij zich ontvallen bij RTV Rijnmond: “Ik wilde het nog wel laten patenteren, maar volgens de Kamer van Koophandel was ik daar veel te laat mee. Ik ben gezond, dat vind ik veel belangrijker dan geld.” Gelijk heeft-ie.