Sinds jaar en dag kennen we de buitenmarkt aan de Binnenrotte. Met 460 kramen is het meteen de grootste buitenmarkt van Nederland. Het zal de bezoekers van de markt inmiddels niet zijn ontgaan dat naast deze plek een nieuwe dimensie aan het begrip ‘markt’ wordt toegevoegd in de vorm van een immense Markthal. Met een grote ‘M’, want we hebben er over pakweg twee jaar een nieuw baken in de stad bij.
Stukje historie. De rivier waaraan onze stad zijn naam dankt, liep ooit deels door de binnenstad en heette daar ‘Rotte’. In 1871 werd deze gedempt om het spoorwegviaduct richting Dordrecht te kunnen aanleggen. Dat maakte in 1993 plaats voor de Willemsspoortunnel. Nu wordt er weer hard gebouwd op deze historische plek. We praten over de Markthal met Hans Schröder, partner van vastgoedontwikkelaar Provast, in de Markthal Experience, het infocentrum naast de bouwplaats.
Eerste ter wereld
“Bij de gemeente ontstond zo’n negen jaar geleden het idee voor een overdekte voedselmarkt naar buitenlands voorbeeld. Er zijn prachtige binnenmarkten in steden als Barcelona, Stockholm en Madrid. Dat missen we in ons land”, legt Schröder uit. “Een overdekte markt heeft veel voordelen. Het gaat niet alleen om het creëren van een aangename omgeving voor bezoekers en marktkooplieden, maar ook om puur praktische zaken: de verkopers kunnen hun waar beter presenteren en door de strenge voedselregelgeving kan een aantal producten niet meer op een buitenmarkt worden verkocht. Hier wel, omdat we daartoe alle faciliteiten bieden.”
De gemeente nodigde zes ontwikkelaars uit om met plannen te komen. Vanaf het begin werd de lat enorm hoog gelegd. De vraag betrof niet alleen een overdekte markt, maar een combinatie van zo’n markt met woningen én een supermarkt én een grote parkeergarage. Schröder: “Dat was nog niet eerder vertoond; daarmee zouden we de eerste ter wereld worden. Ons voorstel was eigenlijk van meet af aan uniek. In tegenstelling tot onze mededingers besloten we al deze functies in één bouwwerk bijeen te brengen. We kwamen in gesprek met Winy Maas van architectenbureau MRVDV, een wereldberoemd Rotterdams bureau dat nog nooit in eigen stad had kunnen werken. Dat zou veranderen, want met ons concept en hun ontwerp sleepten we de opdracht binnen.”
‘Ons voorstel was van meet af aan uniek’
Voor álle Rotterdammers
Wie nu – bijvoorbeeld vanuit de Markthal Experience – het gebouw in wording aanschouwt, zal zien dat het een formidabele omvang heeft. Oppervlakte: een riant bemeten voetbalveld. Een hoefijzervormig gebouw omgeeft het hart van de Markthal. Deze marktvloer is bestemd voor de verkoop van voedselproducten en andere verse waren, zoals bloemen. Er komen 100 permanente versunits, dus geen kraampjes in de gebruikelijke zin van het woord. Er zijn volop mogelijkheden om wat te eten en te drinken, net als in de buitenlandse markthallen. “We realiseren ons dat de impressies die we nu tonen van de Markthal, er zeker heel indrukwekkend uitzien. Ik wil meteen benadrukken dat het geen eliteproject is; de Markthal is er voor álle Rotterdammers!”, aldus Schröder.
De hal is volledig afgesloten en is niet alleen aangenaam in zomer en winter, maar springt ook zuinig om met de energie. Niet opvallend, maar zeker een technisch huzarenstukje zullen de immense kopgevels zijn. Deze glazen gevels zijn voorzien van ‘tennisracketbespanning’ (gemaakt van zware staalkabels) en dat zorgt ervoor dat de marktvloer volop in het licht staat én geen last heeft van weersinvloeden.
Het gebouw gaat ook ondergronds. Je zou kunnen stellen dat zich hier het logistieke hart van het gebouw bevindt: de expeditie voor de ondernemers op de marktvloer en de andere winkels en horecaondernemingen bevindt zich hier. Op de eerste ondergrondse laag bevinden zich verder een grote Albert Heijn, een Gall & Gall en een Etos. De parkeergarage onder de Markthal gaat in een grote behoefte voorzien. Op de min 2, 3 en 4 lagen is er plaats voor 1.100 auto’s. Niet alleen voor de Markthal, maar ook voor bezoekers die elders gaan shoppen of een bezoekje brengen aan buitenmarkt of bibliotheek.
Aparte appartementen
En dan is er nog het grote hoefijzer. Daarin ontstaan 228 appartementen. Schröder: “Iets meer dan de helft ervan is koop, de rest komt in de verhuur. De belangstelling is nu al groot, dat is een goed teken. De appartementen zijn uniek, al was het alleen al vanwege de spraakmakende setting. De combinatie van wonen en een markt betekent wel dat we extra goed rekening hebben gehouden met bronnen van mogelijke overlast, zoals geluid of stank. Bewoners zullen daar zeker geen last van hebben. Daar staat tegenover dat ze in veel gevallen vanuit hun woning wel zicht op de hal hebben. Hoe bijzonder is dat?
Het enthousiasme van Schröder is terecht. Dit is niet alleen een paradepaardje voor Provast, MRVDV en de andere partners in het project, maar ook voor Rotterdam. Het woord ‘icoon’ is al gevallen. Voorbarig? Nee hoor, dit wordt Rotterdams volgende stedenbouwkundige baken. Vanaf eind 2014.