Rotterdammers maken Rotterdam

Het veld is groter…

Serga van Roon Tekst
aangeleverd TTP-Rotterdam Beeld

“Zaalvoetbal is een enorme metafoor voor het leven. Het gaat over emoties, waarden, verbindingen, samenleven.” Aan het woord is Emile Schelvis, sportverslaggever, fanatiek zaalvoetballer én ambassadeur van de Rotterdamse vereniging TPP (staat voor ‘Team Play Pleasure’). We gaan het vandaag niet hebben over de successen op het veld, maar over die erbuiten.

Zaalvoetbal is de best bezochte indoor sport van Rotterdam. De spelers van het eerste team zijn zichtbaar op het veld, in de media én tussen de jonge Rotterdammers. Nu nog vooral op Zuid, maar de ambitie van de vereniging is om de activiteiten verder over de stad uit te breiden. TPP is onlangs uitgeroepen tot een van de acht Sportplusverenigingen vanvRotterdam. Het gaat snel met TPP. De leus ‘Ons veld is groter’ is geen loze kreet.

‘We spreken de jongeren aan in hun eigen taal’ 

Trots

Hoe groot de betrokkenheid van TPP met de maatschappelijke ontwikkelingen in onze stad is, wordt nog eens onderstreept door Aylin Hoogerheide-Turkmenilli, echtgenote van voorzitter Sjaak Hoogerheide en – als je het zo kunt noemen – de moeder van de club. Samen met Dave Koolen (die zich vooral met de maatschappelijke projecten bezighoudt) vat ze de gedachte achter TPP samen: “De kracht van TPP zit in de combinatie van top- en breedtesport. Enerzijds de mogelijkheid om competitie te spelen tegen andere scholen en anderzijds het perspectief om op een dag speler te zijn van ons eerste team. Zo bereikt TPP jeugdleden, jongeren uit de wijk en jeugdige supporters die op de wedstrijden van TPP afkomen. De komende jaren wil TPP deze betekenis voor de jeugd vergroten. De groei van de scholencompetitie en samenwerking met andere partijen op het gebied van jeugd in de stad zijn hierbij van groot belang.”

Emile Schelvis: “Als moderne club heb je een maatschappelijke taak die veel verder reikt dan louter de sport zelf. Dat bedoelen we dan ook met ‘Ons veld is groter’. De stad verandert en wij veranderen mee. Het gaat om verbinden, elkaar stimuleren en het hervinden van je eigen trots. Dat begint met trots zijn op je club, en op je stad. TPP-ers zijn allemaal échte Rotterdammers, ongeacht hun afkomst. Dat zou je het TPP-gevoel kunnen noemen. Je voelt je welkom. Want je bent welkom.”

‘Wat bij TTP-Rotterdam gebeurt, gaat dieper dan ‘gers” 

Ambities

Zaalvoetbal speel je op een kleiner veld dan buiten, dus dichter bij elkaar en ook dichter bij het publiek. Volgens Emile Schelvis maakt dat deze sport zo aantrekkelijk. “Enerzijds wordt er van de techniek van de spelers meer gevraagd, anderzijds sta je dicht bij je publiek. Het is dus én aantrekkelijker om te zien én de relatie tussen spelers en publiek/supporters is hecht. Echt ook. De drempels zijn laag.” Dat is een goed uitgangspunt om jongeren op straat te bereiken. TPP zet de spelers van het eerste team in om jongeren op scholen – nu dus nog alleen in Rotterdam-Zuid – te bereiken. Inmiddels is er ook een scholencompetitie opgezet, waar TPP zijn naam aan verbindt. Aylin Hoogerheide: “Zo zorgen we er voor dat steeds meer jongeren erbij horen in onze stad. Want het is niet vrijblijvend wat we doen. We verwachten veel: houd je aan onze regels en leer zo hoe je je moet opstellen in deze maatschappij. Daar gaat het om: hoe kun je het beste uit jezelf halen? Bij TPP beginnen we aan de basis. En zaalvoetbal blijkt een uitstekende manier om dat te bereiken!”

Verenigingen zijn een uitvloeisel van de maatschappij. Rotterdam heeft een sterk verenigingsleven dat de maatschappelijke ontwikkelingen goed aanvoelt. Zij hebben dus ook een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid. TPP gaat die niet uit de weg en laat goed zien welke resultaten kunnen worden geboekt. Zowel in de eredivisie (TPP staat nu op de tweede positie in de competitie) en in de breedte door zo veel mogelijk jongeren te verbinden. Daar houdt het overigens niet mee op. Het in 2003 opgerichte TPP staat bol van de ambities. Zoals de eerder genoemde uitbreiding van de scholencompetitie over de hele stad, het realiseren van eigen trainingsfaciliteiten, het bereiken van andere doelgroepen (zoals mensen met een beperking) en, niet te vergeten, het behalen van de eerste plaats in de eredivisie. Met de juiste instelling is het allemaal haalbaar. Maar goed, wat verwacht je anders van een vereniging met de wapenspreuk ‘Ons veld is groter’…