“Zo’n gekkenhuis als in die eerste week heb ik echt nog nooit meegemaakt. Negen meter chips, leeg. Geen kruimel brood. Alle pasta op. Geen rol wc-papier in de winkel. Dan bloedt je hart als teamleider, hoor. De laatste keer dat we zo leeg waren, was na oplevering van de winkel. Terwijl alles er gewoon is, hè. Het is een irreële angst dat je geen boodschappen meer kunt doen. We leven in een goed land en hebben het echt goed voor elkaar. Maar dan nog… waarom koop je eerder wc-papier dan een half brood?! Dat brood is echt belangrijker om te overleven.
Gelukkig is de gekte ervan af, maar we blijven meer verkopen. Mensen zijn hele dagen thuis, kunnen niet uit eten en gaan wat experimenteren in de keuken. Het mooie is dat we eraan wennen. Raakte je voorheen in de stress als je 2100 dozen te verwerken had, nu staan er 2600 en die gaan gewoon de winkel in zonder problemen. We vallen terug in ons oude stramien, maar met meer volume. Dat kan, omdat we een sterk team hebben.
Er zijn gelukkig ook nog geen collega’s besmet geraakt. Dat gaat wel een keer gebeuren, want in een supermarkt komt alles over de vloer. We beschermen onszelf, maar de klant wil ook dat de schappen gevuld zijn. Dus moet ik langs je heen, ook als er twee mensen in een gangpad van drie meter breed staan. En die vrachtwagen kun je niet in je eentje uitladen.
‘De grootste angst is verdwenen en mensen in de winkel worden nonchalanter’
Ik zie trouwens dat het virus onderdeel van de samenleving wordt: de grootste angst is verdwenen en mensen in de winkel worden nonchalanter. Albert Heijn doet alles om ons veilig te laten werken, maar de praktijk is weerbarstig. We doen ons stinkende best. Het is echt heftig geweest de laatste weken, maar ik ga nog elke dag met plezier naar mijn werk. En dat zegt ook wel iets: we kunnen met elkaar zoveel betekenen voor anderen. Dat vind ik echt mooi.”
Peter ‘Smulbeer’ van Mullem – Teamleider Albert Heijn Eudokiaplein
Sander Grip en Marieke Odekerken brengen met ‘Helden van de Stad’ een ode aan alle mensen in Rotterdam die de stad draaiende houden tijdens de coronacrisis.