Volgend jaar bestaat Het Kasteel in Spangen 100 jaar. Hans van Heelsbergen (61) vertelt over de monumentale steentjes die onlosmakelijk verbonden zijn met voetbalclub Sparta Rotterdam. En met zijn eigen leven: “Sparta gaat boven alles.”
Klierkoorts bracht Van Heelsbergen zijn liefde voor het leven. Een oom van hem – de vader van Hugo Borst – wilde het kleine ventje van 9 jaar met de ziekte van Pfeiffer, de naam waaronder klierkoorts algemeen bekend is, een opkikker bezorgen. En dus mocht Hansje op 1 februari 1953 voor het eerst van zijn leven mee naar Sparta.
De liefde voor Sparta was geboren. En zou nooit meer verdwijnen. In 2004 kocht Van Heelsbergen, die inmiddels naam had gemaakt in de detailhandel en eigenaar was van Hans Textiel, Het Kasteel. Zijn geliefde club kreeg een financiële boost. Een jaar later werd het monument ingrijpend verbouwd.
Met het eeuwfeest voor de deur borrelen de plannen op om meer activiteiten in en rondom Het Kasteel – waarin zich een restaurant en het Spartamuseum bevinden – te ontplooien. Van Heelsbergen: “Seminars, feesten, bruiloften en diners moeten we naar de Ridderzaal zien te krijgen. Een Kasteel in de stad, dat is toch uniek? We moeten meer inzetten op promotie van dit icoon en bijvoorbeeld combinaties zoeken met de Van Nelle-fabriek. Daar kun je dan een zakelijk evenement houden en daarna bij ons in het stadion een hapje eten.”
Met interesse volgt Van Heelsbergen de ontwikkelingen bij V&D en Blokker en de opmars van Action. Met zijn Hans Textiel bolwerkte hij het niet. In 2011 ging de keten failliet. “Ik was achteraf gezien te veel bezig met uitbreiden en minder met de kwaliteiten van mijn filialen.” Van Heelsbergen woont in België, is momenteel aandeelhouder van een sportbedrijf en doet in de horeca en vastgoed. “Maar Sparta gaat boven alles. Hoe vaak horen we niet dat het vooral gezellig is rond het voetbal. Winnen of verliezen maakt niet zoveel uit. Te weinig ambitieus? Sparta moet structureel subtopper zijn in de Eredivisie. Met Het Kasteel als rots in de branding.”