Als je winkel binnen twee jaar van de Meent naar de Van Oldenbarneveltstraat ‘promoveert’, doe je iets goed. En als je dan ook nog eens jonge, talentvolle modeontwerpers een podium geeft, heb je je plekje op de Rotterdamse modekaart verdiend. De twee meiden achter SHPPR, Esmé de Smit en Vanessa de Kock, spreken zelf bescheiden over ‘toffe merkjes’, maar hebben ondertussen een scherp oog voor mooie, bijzondere en vooral andere mode.
‘Even iets proberen, dachten we. Voor we het wisten, hing er kleding van vijftig ontwerpers!’
One Teaspoon, Philomijn, Lennebelle, Mimi & Toi; het is weer eens iets anders dan Esprit of Mango. En dat is nu juist de bedoeling. Vanessa: “Wij hebben kleding in onze winkel die je in veel andere winkels niet ziet. Bijzondere kleding, maar wel draagbaar. Wij zijn de stap die je neemt na H&M. Als je eens iets anders wilt, ietsje duurder, maar nog steeds heel betaalbaar.” Esmé: “Onze doelgroep is heel breed. Er komen zowel jonge meiden als oudere vrouwen. Vorige week ging mijn schoonmoeder hier nog met een tas vol kleding weg.”
SHPPR mixt eigen inkoop met ontwerpen van jong talent. Met dat jonge talent begon alles ook, vijf jaar geleden. Esmé: “Ik leerde Vanessa kennen, we praatten wat en twee maanden later openden we onze winkel aan de Meent. Het zou tijdelijk zijn, want het pand stond op de nominatie om te worden gesloopt. Even iets proberen, dachten we. Wat wij wilden, is jonge modeontwerpers een kans geven. Voor we het wisten, hing er kleding van vijftig ontwerpers!”
Iris van Herpen
Vanessa: “Juist op het moment dat we er na twee jaar echt uit moesten op de Meent, fietste ik door de Van Oldenbarneveltstraat. Ik zag een leeg pand waar toevallig net iemand een bordje ‘Te huur’ ophing.” Ze verhuisden en besloten tegelijkertijd wat selectiever te werk te gaan. Esmé: “Sommige kleding was wel heel experimenteel. Op de Meent hadden we kleding van Iris van Herpen hangen. Dat waren echt hele bijzondere dingen, veel handwerk, superduur ook. Veel verkochten we er niet van.” Vanessa: “Maar we waren wel de eerste winkel waarin Iris van Herpen hing! Zij is nu toch een van de grootste Nederlandse namen op modegebied en ook internationaal doorgebroken.”
Fijn neusje voor mode
‘Even iets proberen’, slooppandjes die toevallig beschikbaar zijn, te huur-bordjes die net worden omgedraaid; het lijkt wel alsof alles de eigenaressen toevallig overkomt. Maar een naam als Iris van Herpen ‘ontdekken’ en een succesvolle winkel in de ‘PC’ van Rotterdam runnen, vormt wel degelijk het bewijs dat de meiden een fijn neusje voor modetalent en commercie hebben. En dat terwijl de een (Esmé) van oorsprong maatschappelijk werker is en de ander (Vanessa) evenementen in Ahoy organiseerde. Esmé: “Natuurlijk hebben we allebei iets met mode. En we werken keihard. We hebben vijf jaar lang zeven dagen in de winkel gestaan. Alle zakelijke gesprekken, de administratie, mailtjes afhandelen; we deden het tussen de bedrijven door in de winkel, met onze baby’s ernaast. Daarnaast organiseren we ook evenementen, zoals Proeft Rotterdam en Swan Market. Pas sinds kort hebben we iemand in dienst genomen en is er een aparte bedrijfsruimte.”
‘Als iets echt niet staat, dan zeggen we dat eerlijk’
Personal shopping
Eerlijkheid is belangrijk bij SHPPR. Vanessa: “Als iets echt niet staat, dan zeggen we dat eerlijk. Je klanten zijn toch je reclamebord. Als een klant van ons de opmerking krijgt: ‘Wie heeft je die outfit aangepraat’, dan is dat geen reclame voor ons.” Ook personal shopping behoort tot de mogelijkheden. En dat betekent dus niet dat Vanessa en Esmé ongelimiteerd inslaan met de creditcard van de klant in de hand. Esmé: “Je kunt ook je eigen kleding meenemen. Veel mensen weten gewoon niet goed hoe ze dingen kunnen combineren. Wij leren ze dat, bijvoorbeeld door hun eigen broek te combineren met een truitje uit de winkel. Vaak gaan ze superenthousiast weer weg, omdat ze hun eigen kleding hebben herontdekt.”