Een legendarische tunnelbuis

Iconen

Op 15 mei 2017, nog geen veertig seconden na halfdrie in de middag, dacht Merijn Oomen aan zijn kwasten. En aan ‘zijn’ tunnel. Negentig minuten later was het zeker: In de Gallery of Success, zoals de spelerstunnel van De Kuip officieel heet, kon Oomen een nieuw kampioensjaar bijschilderen. In 1996 zette hij zijn eerste verfstrepen in de toen kille betonnen tunnelbuis. Sindsdien is deze tot een icoon in de stad uitgegroeid. Diehard fans trouwen hier, rondleidingen komen allemaal langs. Want hier is de glorieuze geschiedenis van Feyenoord in beeld gebracht.

“Ik heb industrieel productontwerp gestudeerd, maar daar was begin jaren negentig geen droog brood in te verdienen.” Oomen liep dus altijd met zijn portfolio onder zijn arm, schilderde ramen en muren in cafés en maakte reclameborden voor bedrijven. En toen was er ineens die prijsvraag voor studenten van de kunstacademie voor de nieuwe spelerstunnel van De Kuip. “Ik heb opgebeld of ik mee mocht doen en dat kon.”

Hij won ook nog en maakte vervolgens een echte eregalerij, waarin alle successen van de club te zien zijn. “Alles staat op de muur; van de kampioensjaren en de bekerwinsten tot welke spelers van Feyenoord ooit in het Nederlands elftal hebben gespeeld. Alsof het in marmer uitgebeiteld is. Dat is dat klassieke gevoel van een eregalerij.”

De tunnel die Oomen beschilderde verving de oorspronkelijke spelerstunnel aan de andere kant van het stadion. “Dat tunneltje ademde nostalgie, daar hoorde je de voetstappen van oude legendes nog rondzingen. Die nieuwe tunnel was een nare betonnen buis. Van dat klinische ding moest ik iets tofs maken. Dat is geloof ik wel gelukt, al loop ik er niet mee te koop. Het was een belangrijke opdracht maar het is als met je kinderen. Ook daarvan roep je niet constant hoe geweldig zij zijn. Dat vind je wel, maar zij horen gewoon bij je.”

Bijwerken

De tijden zijn veranderd en het werk van Oomen concentreert zich nu voornamelijk op ‘interactieve multimedia’ met zijn ontwerpbureau Ministerie van Visuele Zaken, zoals hij het zelf omschrijft. “De Gallery of Success is een van de weinige ambachtelijke werken die ik nog doe. Elk jaar werk ik de tunnel netjes bij. En gelukkig moet er nog af en toe iets aan toegevoegd worden”, knipoogt hij tevreden met zijn gedachten even terug bij de hattrick van Dirk Kuyt op 15 mei 2017.

In de loop van meer dan twintig jaar werd de tunnel legendarisch. “Ik heb mijn best gedaan een mooi ontwerp te maken, maar de tijd maakt het tot een unieke plek”, stelt de kunstenaar. “Dat de club hier de UEFA-cupfinale speelt en wint! Dat geeft de plek betekenis, dat maakt de tunnel legendarisch. Het was sowieso een magisch moment”, straalt Oomen. “Feyenoord-Dortmund 3-2. Het was vijf minuten werk om het erop te zetten, maar toen was al duidelijk dat het een van de laatste keren zou zijn voor een Nederlandse club. Er gaat op het hoogste niveau zoveel geld om, dat is voor een land als het onze niet bij te benen.”

Nieuwe tunnel

Oomen vindt dat er ook in het nieuwe stadion een spelerstunnel als deze moet komen. “Carlo de Leeuw, de materiaalman van Feyenoord, vertelt me af en toe hoe uniek deze tunnel is. Carlo is overal geweest en nergens kwam hij een tunnel tegen als in de Kuip. Dat moet er straks weer zijn. Ik moest de huidige tunnel nog afmaken toen de open dag in 1996 al werd gehouden. De Argentijn Patricio Graff was de nieuwe aankoop bij Feyenoord. Onder mijn trappetje stond hij te trillen op zijn benen. We moesten hem moed inpraten om het veld op te durven. Dat is wat het stadion, de supporters en deze tunnel met je doen. Dat moet blijven, met een concept van deze tijd natuurlijk.” Er trekt een glimlach over zijn gezicht. “En ja”, besluit hij: “Ook die nieuwe spelerstunnel ontwerp ik graag voor het stadion.”