Kloppend hart van Rotterdam

Stichting RoMeO zorgt voor verbinding

Flora Bakker Tekst
Petra van der Veer Beeld

Iedere Rotterdammer heeft ze vast weleens door de stad horen en zien denderen: de ouderwetse goudgele lijn 10-tram en ’s winters de drukgekleurde snerttram. Ondanks dat de trams bijna een eeuw oud zijn, maken ze nog steeds deel uit van het Rotterdamse straatbeeld en vormen ze een mooi contrast met de moderne trams en bussen die je dagelijks door de stad ziet razen. Stichting RoMeO is samen met haar ruim 160 vrijwilligers verantwoordelijk voor het beheer van de geschiedenis en de exploitatie van de trams en bussen. Jesse Zuidema (31) is een van die vrijwilligers. 

Op het net

Wie denkt dat Jesse als klein jongetje al met treintjes speelde, heeft het mis. Het was pas in zijn tienerjaren dat zijn interesse in het openbaar vervoer groeide: “Ik had op de middelbare school een klasgenootje dat Microsoft Train Simulator had ontdekt, waarmee je op je computer trein kon rijden. Tegelijkertijd was er een clubje jongens dat tijdens hun schooltijd het Rotterdamse metronet had nagebouwd wat je in het programma kon downloaden, hartstikke leuk natuurlijk. Dus door dat te spelen en mee te praten op een forum hierover ben ik een beetje in die OV-wereld beland.” Toch was het pas tien jaar later dat hij hier weer iets mee is gaan doen. Hij had wat tijd over en kende RoMeO al van een bezoek aan het museum en het bijwonen van een kerstrit, dus meldde hij zich bijna vier jaar geleden aan. Na zijn start als conducteur, is hij inmiddels sinds een jaar met veel plezier zelf trambestuurder.

Niet spuwen

RoMeO staat voor het Rotterdams Openbaar vervoer Museum en Exploitatie van Oldtimers. Volgens Jesse vat dat ook precies samen wat RoMeO doet en de belangrijke rol die de stichting heeft. Als museum beheert het de geschiedenis van het OV voor toekomstige generaties en ze verzorgen de exploitatie van de oldtimers, zowel trams als bussen. “Wij laten mensen de stad zien, maar tegelijkertijd ziet de stad ook de geschiedenis van het Rotterdamse OV en het tijdsbeeld wat daarbij hoort. Mensen vinden het heel leuk als ze bij ons nog de bordjes ‘niet spuwen’ of ‘niet rooken’ met dubbel ‘o’ zien staan.” Zijn betrokkenheid bij de stichting betekent voor Jesse ook veel. Hij vindt het wel stoer om met zo’n oude tram door de stad te rijden, maar het is vooral de gezelligheid en het sociale contact met zijn collega’s, een hele diverse club mensen, dat hem veel waard is. Daarnaast is hij zelf een geboren en getogen Rotterdammer, dus het verder leren over de stad, het openbaar vervoer en de geschiedenis van beide maakt het voor hem ontzettend leuk vrijwilligerswerk. “Het heeft mijn band met Rotterdam versterkt.”

Verbinding

Minder bekend zijn de oldtimer bussen die Stichting RoMeO ook in beheer heeft. “Lijn 10 en de snerttram kent Rotterdam wel, maar we hebben ook een stuk of twintig bussen, een vervoermiddel dat ook een belangrijk deel van het OV van Rotterdam voor zijn rekening neemt. Vooral op Rotterdam-Zuid speelt de bus een belangrijke rol, dus we willen dat deel van Rotterdam meer gaan betrekken bij ons werk.” De stichting is al gestart met tramlijn 11, een soort ‘hop on, hop off’-lijn om mensen van het Willemsplein naar Zuid te brengen en andersom. Het komende jaar willen ze kijken hoe ze Rotterdam-Zuid verder in het programma op kunnen nemen, mogelijk door inzet van de bussen en de samenwerking met andere culturele instellingen. Stichting RoMeO streeft naar een letterlijke en figuurlijke verbinding met Zuid en Jesse speelt daar graag een rol in.

“Wij Rotterdammers hebben iets met onze stad, we zijn er trots op. Door Stichting RoMeo is dat gevoel bij mij misschien nog wel sterker geworden.” Deze liefde voor de stad en interesse in het openbaar vervoer komen voor Jesse Zuidema bij Stichting RoMeO perfect bij elkaar.