Het wordt het zoveelste icoon waar Rotterdam mee kan pronken, stellen twee experts in toerisme. Conrad van Tiggelen is director strategy & branding bij het NBTC Holland Marketing. Wilbert Lek is directeur van Rotterdam Partners. Ze zijn dagelijks bezig met vragen als: wat is er nodig in de stad? Welke bezoeker past daarbij? Hoe profiteert iedereen – vooral ook de inwoners van een stad – van toerisme? En wat dragen iconen zoals het nieuwe depot daaraan bij?
‘Rotterdam moet van Rotterdammers blijven. Bewoners moeten zich prettig blijven voelen in hun wijk’
Volgens Van Tiggelen heeft Rotterdam al in een vroeg stadium nagedacht over hoe toerisme kan bijdragen aan het welzijn van een stad. Daarbij gaat het om de vraag welk soort bezoeker je als stad wilt aantrekken. “Daar heeft de Maasstad uiteraard ook de tijd voor gehad. Toen Rotterdam nog niet zo in trek was, werden op een aantal specifieke plekken in Nederland de nadelige effecten van overtoerisme zichtbaar. Rotterdam Partners heeft in haar marketing een duidelijke positie gekozen. Rotterdam blijft dicht bij zichzelf”, vindt Van Tiggelen.
Af en toe een nieuw gebouw
Nederland is in het buitenland bekend vanwege het cultureel erfgoed. Denk aan onze grootmeesters in de schilderkunst, tulpen, molens, grachten en niet te vergeten het water. “Dit beeld bestaat voor een groot deel uit traditionele iconen. Rotterdam draagt juist bij aan een hedendaags imago van ons land”, gaat van Tiggelen verder. Dat is belangrijk voor de doorontwikkeling van toerisme. “Met onderwerpen zoals watermanagement, design en architectuur kunnen we laten zien dat we een inventief land zijn dat niet stilstaat. Daar heb je producten als bewijsvoering voor nodig: bezoekbare locaties. Met het spectaculaire ontwerp van een Rotterdamse architect en een goed inhoudelijk concept, kunnen we via het depot het ‘verhaal’ van Nederland goed onder de aandacht brengen.”
Reasons to travel
Lek deelt de visie van Van Tiggelen. “We gaan in Rotterdam niet voor massatoerisme, we zijn anders dan anderen. We richten ons op kunst, cultuur en architectuur, op bezoekers die daarin geïnteresseerd zijn. Daarnaast is de zakelijke bezoeker een belangrijke doelgroep voor ons. We hebben de stad, de havens en goede congresfaciliteiten. Alle partners zijn belangrijk voor ons, kleine en grote initiatieven. Het is de som der delen. Alleen heb je een paar grote trekpleisters nodig: de ‘reasons to travel’. Daardoor wordt de stad beter gezien.”
Geen bierfietsen
Lek vertelt dat Rotterdam 1,2 miljoen toeristen per jaar trekt. Dat aantal hoeft wat hem betreft niet per se omhoog. “We willen de ‘juiste’ bezoekers aantrekken, niet de grote massa die komt voor zaken als vrijgezellenfeestjes en bierfietsen. Rotterdam moet van Rotterdammers blijven. Bewoners moeten zich prettig blijven voelen in hun wijk.” Als directeur van Rotterdam Partners moedigt hij dan ook lokale initiatieven aan. Als voorbeeld noemt hij de ontwikkeling van het Merwe-Vierhavengebied waar partijen als Joep van Lieshout en Daan Roosegaarde fungeren als kartrekkers van die gebiedsontwikkeling. “Die combinatie past goed bij onze stad en is de trend in het toerisme: de ‘local experience’. Maar tegelijkertijd heb je ook nieuwe iconen nodig zoals de Markthal, het Centraal Station en straks het depot.”
Wereldprimeur
Een revolutionaire manier van tentoonstellen en een wereldprimeur noemt Van Tiggelen het idee achter het depot. “Veel mensen weten niet eens dat de collectie van Boijmans zo groot is. Het huisvest een van de grootste collecties van Nederland. Tevens is het nieuwe gebouw een eyecatcher met een fantastisch uitzicht vanaf het dak. Het depot heeft dan ook voor verschillende bezoekers iets in petto: zij die van architectuur houden, voor kunstschatten komen of gewoon een kopje koffie willen drinken op het groene dakterras.”
Ook Lek vindt dat de verschillende lagen van het gebouw de kracht van het depot zijn. Al vindt hij het wel spannend. “Het is de eerste keer dat dit gebeurt, maar het depot voelt als een jas die goed zit. Op die plek, in combinatie met het traditionele museum en onderdeel van het Museumkwartier. Dit past bij Rotterdam. Waar het anders is dan anders.”
Het depot voegt een nieuw hoofdstuk toe aan het verhaal van Nederland en zorgt voor continuïteit in dat verhaal. “Rotterdam is een stad die niet stilstaat, die nadenkt over de uitdagingen van de toekomst”, vindt Van Tiggelen. “Het depot helpt ons bestemming Nederland op de kaart te zetten en, niet onbelangrijk, ook minder klassieke plekken in Nederland onder de aandacht te brengen.”
‘Het depot helpt ons bestemming Nederland op de kaart te zetten en, niet onbelangrijk, ook minder klassieke plekken in Nederland onder de aandacht te brengen’