Rotterdammers maken Rotterdam

‘Ongemakkelijke’ boodschappen

Klaas Daane Bolier Tekst
Eric Fecken Beeld

Wie: Eric Fecken Wat: Fotografeerde Rotterdamse supermarkten Waarom: ‘Iedere supermarkt heeft een ander publiek.’

Boodschappen halen. Iedereen doet het. Maar de manier waarop verschilt enorm. Terwijl de beter gesitueerde Rotterdammer de kofferbak van zijn X5 volgooit met verse sushi van Albert Heijn, speurt de stadsgenoot met een smallere beurs zorgvuldig de weekaanbiedingen af bij de Aldi. Fotograaf Eric Fecken legde deze diversiteit bij het doen van de boodschappen vast.

Eric bracht vele uren door in de verschillende supermarkten van de stad. Op zoek naar uiteenlopende Rotterdammers tijdens het doen van hun dagelijkse boodschappen. Van de Albert Heijn tot de Surinaamse toko, Eric bezocht ze allemaal. Elke winkel richt zich weer op een ander publiek en dat publiek is ook een dwarsdoorsnede van de samenstelling in de buurt. Dat is precies wat de freelance fotograaf wil laten zien met deze serie.

Poseren

Een beetje ongemakkelijk was het soms wel. Boodschappen doen hoort zó bij het dagelijks leven dat je net zo goed onaangekondigd foto’s kunt gaan maken in iemands huiskamer. Afgezien van de camera, was zijn mond dan ook zijn belangrijkste gereedschap. “Soms heb ik echt moeten praten als Brugman om de supermarkteigenaar te overtuigen van mijn goede bedoelingen. Mensen mogen ook altijd ‘nee’ zeggen, natuurlijk.”

Eenmaal binnen maakte Eric altijd eerst een foto om daarna pas om toestemming te vragen, een werkwijze die hij vaker toepast. “Anders gaan mensen gelijk poseren en dat wil je juist niet. Ik heb maar één kans. Zodra mensen me in de gaten hebben, gaan ze zich anders gedragen.” Die werkwijze leidde soms ook tot teleurstellingen. “Had ik net een schitterende ‘kop’ vastgelegd, wilde die niet dat we zijn foto gebruikten.”

Kick

Omdat niets in scène kon worden gezet, was deze serie behoorlijk tijdrovend. “Alles moest spontaan gebeuren. Ik blijf dan constant zoeken naar dat ene moment waarop alles op zijn plaats valt. Leuke klant, goede achtergrond, de interactie met een medewerker. Als dat dan allemaal lukt, geeft dat wel een kick, ja. Dit was echt zo’n project waar ik weken, maanden mee bezig kan blijven. Nog even naar die Chinese winkel. Toch nog een bezoek brengen aan de Poolse supermarkt op Zuid. Nog vijf minuutjes blijven staan, misschien komt er nog iets interessants voor mijn lens…”