Welkom op de Peppelweg

Winkelcentrum Schiebroek kent niemand, maar als je zegt dat je gaat winkelen ‘op de Peppelweg’, weet iedereen waar dat is. Het is zo’n winkelstraat waar je boodschappenlijst bestaat uit adressen. ‘Dan haal ik dat nog even daar, check ik of dat boetiekje die maat heeft, shop ik de laatste Sintcadeaus daar en ronden we af met een bakkie.’ En je komt thuis met de weekboodschappen, chocolade, bloemen, nieuwe schoenen, warme bara’s en een optie op een pakketreis naar Gran Canaria. Wij maakten een kleine selectie van bijzondere ondernemers op de Peppelweg waar je vooral eens langs moet gaan.


Johan Voerman

Johan zijn bedrijf heeft dezelfde naam als hij heeft. “Net zo makkelijk, anders moet je altijd opnemen met ‘Hallo met de Seinpaal, u spreekt met Johan Voermans!” Nu kan ik gewoon opnemen met mijn eigen naam. Iedereen weet toch wel dat ik hier modelspoorbanen en treinen verkoop.” Dat kunnen de klanten in de winkel beamen. Zij staan verscholen in de nissen van de winkel, druk zoekend in bakken met spoorbanen en treinonderdelen. Een klant smaalt: “De koffie is hier hartstikke duur, want je koopt hier altijd wat. Het is voor treinliefhebbers echt een snoepwinkel”.

Johan lacht: “Die komt hier al zo lang als mijn winkel er is en dat is nu 36 jaar. Ze komen overal vandaan, mijn klanten, van Schagen tot Singapore.” Herman (83 jaar) knikt. Hij brengt elke dag de pakketjes weg, ook alweer 35 jaar. “Maar hij heeft ook echt alles. Er staan 27.000 artikelen op de website en het is uniek dat hij ook oude treinen inkoopt.”

Johan: “Ik was ooit in 1985 een paar maanden de jongste ondernemer van Nederland. Mijn treinverzameling liep een beetje uit de hand en ik besloot een winkeltje te beginnen. Dat kon in het stomerij-pand van mijn tante. En sindsdien is het hier altijd een treinfeest. Ik stond ook op de markt met postzegels en munten, maar daar ben ik mee gestopt. Ja, dat is wel jammer, soms mis ik de markt wel. Maar het is hier nog elke dag mijn tweede thuis. En door de coronapandemie merk je wel dat iedereen zijn oude treinbaan weer eens afstoft. Ja, ook vrouwen!”

www.johanvoermans.nl


Tokootje voor foodies

Het klinkt als ‘Bonnie en Clyde’, maar het is toch echt ‘Barbara en Clive’, het foodgevaarlijke duo van de meest heerlijke Surinaamse en Aziatische gerechten. Amper een jaar gevestigd in het hip ingerichte pand aan de Peppelweg 112a en nu al een blijvertje.  

Barbara: “Ja, het is raar om te zeggen, maar vanaf het begin is het een succes. Ondanks dat we midden in de eerste coronagolf zijn begonnen. Afhalen was altijd al onderdeel van onze bedrijfsstrategie, maar dat is nu alleen maar meer geworden. Natuurlijk hopen we wel dat we ook gewoon weer een paar tafeltjes neer kunnen zetten en mensen lekker op het terras kunnen zitten.”

De fietskoerier holt binnen en zoekt naar de gerechten die hij in zijn vierkante rugtas kan stoppen. Clive wijst naar de toonbank. De koerier grist de gerechten vrolijk mee en is alweer onderweg. Clive: “Het bezorgen loopt bij ons als een trein. Kennelijk was dit het juiste idee op het juiste moment. Soms, als het echt te druk is, helpt mijn moeder nog mee in de keuken. Zij is de koningin van de saté’s maken. Ja, dat culinaire heb ik wel echt van huis uit meegekregen.”

www.tokootje.com


Reisbureau Schiebroek 

De apostelen van the Great Ocean Road in Australië lonken vanaf de levensgrote poster aan de muur bij het reisbureau. “Is een prijsvraag waar dit is”, vertelt Kees Verbaas enthousiast, “staat vandaag op Facebook! Tja, we zijn natuurlijk net verhuisd, dus we hebben het hier lekker in de verf gezet en een vakantiesfeer gemaakt. Hopelijk houdt de pandemie de reisbranche niet al te lang meer in zijn greep, maar ik vrees ervoor. Het voordeel van het boeken van een pakketreis via een reisbureau is overigens wel, dat je dan als klant wél je geld terug krijgt en als je zelf de onderdelen ‘los’ boekt, soms niet.”

“En er zijn meer voordelen, het grappige is dat mensen dat nu weer meer ontdekken, nadat iedereen de vakantie vooral online zelf ging regelen. Wij zijn echt jouw eerste gastheer en -vrouw, hier begint je vakantie.

Wij weten waar het strand afloopt en het dus leuker en veiliger is voor je kinderen. Wij geven je de tip om niet all-inclusive te boeken, als je een baby en een peuter hebt, want ook al lijkt dat ideaal: dan betaal je nog steeds teveel voor je eten. Bij ons komen alle échte klantervaringen binnen en ben je dus niet afhankelijk van eventueel betaalde recensies. En dat maatwerk kost je ook nog niet eens meer dan de prijs die je op de website ziet. Weet je, het is gemiddeld zo dat op vakantie gaan bijzonder is en dat mensen daar voor sparen. Dan is het mij, Mili en Marijke een eer en genoegen om dat voor onze klanten in orde te maken en goed naar ze te luisteren.

Dicht gaan we niet, want we zijn als ‘essentieel’ aangemerkt, omdat je hier ook je pasfoto’s kunt laten maken. Maar ik hoop natuurlijk dat iedereen gewoon uit kan kijken naar de volgende vakantie.”

www.reisbureauschiebroek.nl


De pizzabakkers 

Of, zoals we in Rotterdam zeggen: de pizzabakkerTs. Rag en Roy constateren tot hun verbazing dat ze deze november net een maand open zijn. Rag: ”Dat komt waarschijnlijk doordat we natuurlijk al veel langer met de voorbereidingen bezig zijn. De taken zijn goed verdeeld en – eerlijk – het loopt gewoon echt goed. Wij lopen weg met de buurt en de buurt met ons. Precies zoals we het ons voorgesteld hadden eigenlijk.”

Roy: “Het merk ‘de pizzabakkers’ is een kleinschalige keten. Wij houden erg van lekker eten en van pizza’s, dus we waren weer eens uit eten bij een pizzeria. Bij een van de vestigingen van de pizzabakkers, zo bleek. We keken rond en dachten: ‘nou, precìes dit zouden wij ook doen als we een pizzeria zouden openen.’ Kleinschalig, gericht op de buurt, veel aandacht voor de kwaliteit van de ingrediënten en de gerechten, een mooi ingerichte zaak en vriendelijk personeel.”

Rag: ”Nou ja, dachten we, waarom zouden we dat dan niet doen? Komt bij dat we dus al jaren rondlopen met het idee om samen een zaak te beginnen. We zijn al vrienden sinds de middelbare school en toen dachten we er al over. Het is dus een pizzeria geworden. Maar niet zomaar: we hadden allebei een andere, fijne baan. Ik was leraar en had net een té leuke klas op een lagere school en Roy was duty manager in een hotel. En de selectie-procedure bleek ook niet mals. Maar ik ben blij dat we de stap hebben gewaagd én dat we nog goede vrienden zijn.”

www.depizzabakkers.nl


Bloemsierkunst Sjerp

Bloemsierkunst Sjerp bestaat maar liefst 83 jaar en zit al bijna 65 jaar op de Peppelweg. De oprichters – twee broers – hebben het eerste pand zelfs zien bouwen.  

Ik maak de honder jaar vol!” straalt Stefan, wiens vader Herman de zaak 53 jaar geleden overnam. “Nooit gedacht dat ik het stokje over zou nemen, maar toen ik na mijn studie mijn tussenjaar in de zaak doorbracht, is de vonk toch overgeslagen. Bloemen zijn gewoon een heel fijn product en het inkoopspel ligt me goed. Mijn doel is om A-kwaliteit bloemen aan te kunnen bieden tegen een B-prijs. En dat lukt goed, want anders kwamen de klanten niet terug als de bloemen niet bevallen.”

Herman: “Ik was 23 toen ik eigenaar werd van de winkel. De gebroeders Sjerp hielden het voor gezien en richtten zich op de export. Ik werkte toen sinds mijn stage vanuit de tuindersschool al bij ze. Als kind had ik al een voorliefde voor beestjes en bloemen en nog steeds vind ik het leuk. Elke dag om kwart over 5 gaat de wekker, zodat ik vooraan zit bij de online bloemenveiling. De dag ervoor heb ik al bekeken welke batches mij interessant lijken, zodat ik meteen kan toeslaan. Wij bieden tachtig verschillende soorten aan en die moeten we tussen de maandag en vrijdag verkopen. Al die soorten bloemen, kwekers, bloemstukken, het is iedere keer weer anders. En je blijft natuurlijk graag langer, als de zaak van je kind is hè.”

www.bloemsierkunstsjerp.nl