Kwaliteit hoef je niet te delen

Familiebedrijf

Als je Slagerij B. Tol & Zn. binnenloopt, zou je niet direct zeggen dat het een vleeshouwerij is. De kenmerkende geur van rauw vlees en fel belichte vitrines, die heb je hier niet. Toch houdt de winkel in Hillegersberg al vier generaties lang stand en heeft het familiebedrijf een grote klantenschare om zich heen verzameld.

Van ijsbaan naar loopbaan

Behalve oprichter Bastiaan Tol stond er geen generatie echt te springen om het familiebedrijf over te nemen; iedereen had andere interesses en een bepaalde toekomst in gedachten. Toch bestaat deze eigenwijze slager inmiddels 111 jaar en heeft het het predicaat Hofleverancier. Sinds 1910 zitten zij in het pand op de Bergse Dorpsstraat, waarvan het interieur ontworpen is door zijn zoon Bas Tol, architect van beroep. Zijn broer Dirk was de eerste opvolger van de vleeshouwer en inmiddels is zijn kleinzoon Jan-Willem Tol de vierde generatie die Slagerij B. Tol & Zn. bestiert. Als je het hem vraagt, lag zijn toekomst in Canada, waar hij in zijn tienerjaren naartoe vertrok om op professioneel niveau ijshockey te spelen. Een lange carrière als professioneel ijshockeyer, een jeugddroom, was Jan-Willem Tol door omstandigheden echter niet gegund. Sinds 1989 werkt hij zelf in de zaak en heeft hij uiteindelijk samen met zijn partner Yvette de slagerij overgenomen.

Maatwerk en service

Jan-Willem omschrijft Slagerij Tol als een tikkeltje eigenwijs. Het vlees ligt hier niet uitgestald klaar om mee te nemen zoals bij veel andere slagers, alles is hier namelijk maatwerk. Pas als Jan-Willem en zijn team een goed beeld hebben bij wat de klant wil, halen ze het vlees uit de koeling en zorgen ze voor het juiste stuk of de gewenste bereiding. “Iedereen vindt ons recalcitrant en dwars, maar ik vind het eigenzinnig. Er hangen bij ons geen openingstijden, geen prijslijsten en je ziet het artikel niet in de winkel. Dat is behoorlijk eigenwijs en misschien wel een tikkeltje arrogant.” De familie Tol gelooft erin dat je goede kwaliteit niet zou hoeven etaleren. Naast die kwaliteit is de rode draad in Slagerij B. Tol & Zn. al ruim een eeuw het maatwerk en de service. Iedere generatie gaat mee met de tijdgeest, maar legt ideeën altijd langs die rode draad. Zo is Jan-Willem gestart met social media, wat hij zelf doet, juist om ook de nieuwe doelgroep te kunnen bedienen.

Toekomstbestendig

Of de vijfde generatie de slagerij in gaat, is nog niet zeker. De kinderen van Jan-Willem en Yvette zijn nog niet enthousiast en de tijd verandert ook: “Het landschap waarin wij nu moeten ondernemen qua regels en wetgeving wijkt zo erg af van onze rode draad. Er liggen nu verschillende plannen op tafel waaraan parallel gewerkt wordt en we hebben er ruim 10 jaar voor uitgetrokken om alles uit te stippelen zodat het bedrijf toekomstbestendig is.”