Kloppend hart van Rotterdam

Romeo & Claudia:

Gers! magazine Tekst
Johannes Ode Beeld

Na eerdere succesvoorstellingen, Jozef & Petra en Mijn Rotterdam, gaat de theatergroep van de Nico Adriaans Stichting (NAS) weer de vloer op. Op een gure wintermorgen toog Gers! naar het Oude Noorden voor een gesprek met makers Eva Kruijs en Wendy Hoogendijk over hun nieuwe theaterproductie Romeo & Claudia.

We ontmoeten het enthousiaste tweetal bij de dagopvang van de NAS aan de Vijverhofstraat in Rotterdam-Noord. De NAS is een stichting voor maatschappelijke dag- en nachtopvang in Rotterdam die de meest kwetsbare Rotterdammers opvangt en begeleidt. Iedere woensdag werken Kruijs en Hoogendijk daar op locatie. Hun kantoor is een atelier vol kunst gemaakt door bezoekers. Als we aankomen staat de thee al op tafel.

Hoe kom je ertoe om een voorstelling te maken met bezoekers en vrijwilligers van de NAS?

Hoogendijk: “Ik ben altijd heel nieuwsgierig. Ik wil weten wat mensen beweegt en wat er achter een glimlach of een blik zit. Het thema veerkracht is een thema geworden van waaruit ik mijn theaterprojecten start. Juist bij groepen waarvan men niet verwacht dat ze op het toneel staan, ga ik graag op zoek naar verborgen verhalen en talenten. Ik vind het magisch als ik maatschappelijk en artistiek bezig kan zijn in eenzelfde project.” Kruijs: “Wendy is theatermaakster, actrice en regisseur. Ik ben schrijfster en fotografe. Wendy had al twee keer eerder een theaterproject gedaan in samenwerking met de NAS en wilde graag aan de slag met een derde voorstelling. Ze vroeg mij of ik mee wilde doen. Ik twijfelde geen seconde! Als rechterhand van de regisseur, als klankbord, als schrijfster van persoonlijke verhalen en als fotografe die het hele proces vastlegt.

Romeo & Claudia dus, hoe is dat zo gekomen?

Kruijs: “We wilden aan de slag met het thema liefde. En ja, dan is Romeo & Julia toch wel het ultieme liefdesverhaal. Ons stuk is een bewerking daarvan. En ja, onze hoofdrolspeelster heet Claudia.” Hoogendijk: “Vragen als ‘Kan liefde onvoorwaardelijk zijn? Is liefde een pot met goud aan het einde van de regenboog? Of is het vriendschap, je passie volgen of misschien wel het leven zelf?’, zijn vragen waar we samen met de spelers mee aan de slag zijn gegaan. Maar de voorstelling gaat ook over het lot en over de maakbaarheid van het leven.”

Wat kunnen jullie vertellen over de weg naar de voorstelling toe?

Kruijs: “We zijn dit najaar begonnen met het organiseren van een aantal workshops om mensen
kennis te laten maken met theater. Daarna hebben we een groep spelers gevormd en zijn we gaan
repeteren, verhalen gaan verzamelen, met elkaar het verhaal gaan schrijven.”
Hoogendijk: “Het concept waarmee we werken is zo leuk. Een bestaande toneeltekst wordt gemengd met persoonlijke verhalen van de spelers. De acteurs spelen een rol, maar laten ook zichzelf zien. Zo wordt het een heel persoonlijk en authentiek stuk.” Kruijs: “Als we starten met repeteren ligt er dus ook geen script klaar. Met elkaar onderzoeken we het bestaande verhaal, in dit geval Romeo & Julia. Welke thema’s spelen een rol in dat verhaal en welke
ervaringen hebben de spelers met die thema’s? Alle waardevolle inbreng wordt in het stuk verwerkt. Zo creëren de spelers de voorstelling als het ware zelf, met Wendy als regisseur.”

Inspirerend!

Kruijs: “Zeker! Ik vind het geweldig om te zien hoeveel talent er is bij een doelgroep waarbij het niet vanzelfsprekend is om theater te maken. Het zijn bijvoorbeeld prachtige vertellers, ze blijken hilarische typetjes te kunnen spelen of ze kunnen heel ontroerend muziek maken. De creativiteit en ‘eigenheid’ spat er vanaf – heel inspirerend om te zien!” Hoogendijk: “De ontmoetingen, het proces, wat het teweeg brengt en welke impact het heeft op de mensen met wie we werken: dat is goud waard. Ook als ik zie dat er na voorstellingen in de foyer gesprekken ontstaan tussen het publiek en onze spelers, dan ben ik zo trots. Mensen die elkaar in het normale leven voorbij lopen, komen daar tot elkaar. Dat is bijna nog waardevoller dan de voorstelling zelf.”

Krijgt het daarna nog een staartje?

Kruijs: “We willen dat de voorstelling niet alleen in het moment bestaat. Daarom maken we naast de voorbereidingen van het toneelstuk een persoonlijk programmaboek over de voorstelling. Daarin staan portretten van bezoekers van de NAS, hun achtergronden, een interview met de directeur, kunstwerken en een reportage over de productie. Superleuk om te doen!” Hoogendijk: “Daarnaast zal vanaf begin februari twee maanden lang de expositie ‘Romeo & Claudia’
te zien zijn in de foyer van Studio de Bakkerij, waar de voorstelling speelt. Het is een expositie met
kunstwerken gemaakt door bezoekers van NAS-afdeling Via Kunst samen met Rotterdamse
kunstenares Marieke van Asperen. Daarnaast hangen er fotoportretten gemaakt door Johannes Odé en geschreven verhalen over de spelers. Dit brengt alles nog meer tot leven.”
 

De voorstelling zelf speelt op 15, 16 en 17 februari in Studio de Bakkerij en op 22 februari in Podium Islemund.

Meer informatie over de makers of de voorstelling:

www.wendyhoogendijk.nl
www.facebook.com/theatergroepnas


Portretten van de spelers zijn te lezen op www.jouwgidsnaargeluk.nl.