Wanneer weet de Rotterdammer dat ‘ie thuis is? Als de skyline van groot Rotterdam zich voor zijn auto ontvouwt op de Van Brienenoordbrug. Al 50 jaar ligt hij in ons midden maar wat weten we eigenlijk van dit icoon? Zes vragen en antwoorden over de ‘Brienenoord’.
Waarom heet de Van Brienenoordbrug zo?
De brug is genoemd naar het voormalig eilandje onder de brug: Van Brienenoord. Dat stukje land was eigendom van de 18e-eeuwse koopman en politicus Arnoud Willem van Brienen. Van Brienens oord dus. De 1320 meter lange brug vormt de derde vaste oeververbinding na de Willemsbrug (1878) en de Maastunnel (1942).
Hoeveel auto’s steken dagelijks de Nieuwe Maas over via de brug?
Op een gemiddelde werkdag waren dat er in 2013 per etmaal 226.900. Ter vergelijking: in het eerste jaar van de brug waren dat er nog maar 30.000 per etmaal. Zou je al die auto’s achter elkaar zetten dan heb je een rij van meer dan 1100 kilometer, oftewel een file van Rotterdam naar Gibraltar. Daarmee is de Van Brienenoord de drukste brug van Nederland
Wat zijn bijzondere momenten in het bestaan van de brug?
De belangrijkste mijlpaal was de bouw van de tweede brug die in 1986 van start ging. Door de stormachtige ontwikkeling van de Rotterdamse haven in de jaren ‘60 bleek de capaciteit van de brug al snel onvoldoende. In 1979 is daarom besloten een tweede brug aan te leggen. Om het scheepvaartverkeer niet te verstoren is de tweede brug gebouwd in Zwijndrecht.
Daarna is het 287,5 meter lange gevaarte in zijn geheel versleept en op slechts 15 centimeter van de eerste brug geplaatst. Een knap staaltje weg- en waterbouw dus. 1 mei 1990 ging de brug open voor het verkeer. Sinds die tijd telt de Van Brienenoord twaalf rijstroken.
Hoeveel schepen varen er jaarlijks onder de brug door?
140.000. De meeste schepen varen er gewoon onderdoor, maar zo’n 260 keer per jaar moet de brug open voor de grootste schepen. De brug draait alleen buiten de spits. Het verkeer staat dan zo’n 18 minuten stil. Het duurt 4 minuten om de brug helemaal open te draaien. Soms duurt het wat langer. Zo ontstond op 14 januari van dit jaar 8 kilometer file omdat de slagbomen van de brug niet meer open gingen. Op 17 maart 2006 stond de brug door een storing midden op de dag een uur open. Lange files waren het gevolg.
Gaat de brug de 100 halen?
Waarschijnlijk wel. De komende jaren vindt er groot onderhoud plaats. Een eerste grote klus is in 2017 en bestaat uit het vervangen van de elektrotechnische installaties. Dat is nodig voor het goed functioneren van het beweegbare deel van de brug. In 2019 renoveert Rijkswaterstaat de stalen constructie onder het wegdek van het vaste deel van de brug om metaalmoeheid tegen te gaan.
Tot slot. Heeft de Van Brienenoord, naar goed Rotterdams gebruik, ook een bijnaam?
Nee. Voor zover wij weten niet. Origineler dan de ‘Brienenoord’ wordt het niet.
Met dank aan Hanneke Derksen-Zijm, Rijkswaterstaat