Kloppend hart van Rotterdam

Haring in het DNA

Annemiek de Gelder Tekst
Laura Buijtendijk Beeld

Rotterdam kent veel familiebedrijven. Waar zitten ze en wie zijn die families? Bij Vishandel Den Haan staat inmiddels de vierde generatie Den Haan aan het roer. Tweelingbroers Robert en Christian zwaaien, na het overlijden van vader Ruud, de scepter en krijgen daarbij hulp van beste vriend ‘maar eigenlijk derde broer’ Seth.

Een echt Rotterdams ‘harinkie’. Dat haalde je vroeger aan het Noordplein. Bij ‘Het Haantje’, de legendarische viskar van Bertus den Haan. Jaren later is Den Haan nog steeds een bekende visnaam. Met dank aan zoon Rinus, kleinzoon Ruud en achterkleinzoons Robert en Christian. Vier generaties vis, met (voorlopig) eindpunt: vishandel Ruud den Haan in Kralingen.

Wie binnenstapt in het ietwat verscholen pand aan de achterkant van de Oudedijk, komt terecht in een vis-walhalla. Robert, Christian en Seth staan achter de toonbank. Ze werken daar vol overgave, onder het toeziend oog van hun overleden vader Ruud, van wie een mooi portret boven de toonbank hangt. Robert: “We zijn opgegroeid met vis. We staan er eigenlijk nooit bij stil, maar als je er zo over praat is het wel een gevalletje ‘met de paplepel’.”

‘Van snelle zakenlieden tot oudere Crooswijkse dames die speciaal met de tram hierheen komen’

De tweelingbroers wisten al jong dat zij de toekomst van het bedrijf waren. “Maar eerst naar school, alle benodigde papieren behalen en alles leren over het runnen van de zaak. Dat was het plan.” Dat het leven zich niet laat sturen, bleek echter toen de jongens achttien jaar waren en Ruud plotseling overleed. De zaak op zo’n jonge leeftijd en zonder support van hun vader overnemen, was zwaar. Na een jaar hard werken, samen met moeder Alice, besloten ze de zaak te verkopen. “Maar een jaar later begon het toch te kriebelen en kochten we de zaak terug.” De twee jonge, ambitieuze ondernemers waren er klaar voor.

Nu ruim vijftien jaar later draait de vishandel weer op volle toeren. Stille kracht achter het succes is de gevarieerde klantenkring. “Van snelle zakenlieden die even binnenwippen tot oudere Crooswijkse dames die speciaal met de tram hierheen komen.” Maar hoewel de mannen het leuk vinden hun klanten kennis te laten maken met allerlei bijzondere en exotische vissen, blijft een oeroud Hollands visje centraal staan: de haring. “Dat is toch waar het allemaal mee begonnen is. Die zit in ons DNA.”