Kloppend hart van Rotterdam

De vierde leeuw

Sander Grip Tekst
Shelley Trustful Beeld

Een gigantische leeuwenkop die uitkijkt over de oude en de huidige skyline van Rotterdam. De jonge kunstenaar Foose (1995) had dit als graffiti bedacht op de achterzijde van kantoortoren de Hofpoort aan het Hofplein. Opdrachtgever is Spaces, dat vanaf voorjaar 2016 in de onderste verdiepingen van de “Shelltoren” haar eerste Rotterdamse vestiging opent. De eigenaar vond het niet zo’n tof idee, dus nu komt het levensgrote kunstwerk in de vide van Spaces te hangen.

De artiestennaam Foose stamt nog uit de tijd dat hij als graffiti-artiest ’s nachts op zoek ging naar lege stukken muur om zijn artistieke lusten op te botvieren. Inmiddels studeert hij aan het Grafisch Lyceum de richting Art&Design. Inmiddels kom je enkel nog maar werk in opdracht van hem tegen. “Ik vind het veel leuker dat ik een hele dag een kunstwerk mag maken en mensen spreek over mijn werk. Midden in de nacht snel iets op een muurtje spuiten, dat heb ik wel gehad.”

‘Midden in de nacht snel iets op een muurtje spuiten, dat heb ik wel gehad’

De stad eren

Het flexibele kantoorconcept van Spaces komt in de oude Shelltoren aan het Hofplein. Om die komst alvast luister bij te zetten, organiseerde de organisatie op 12 december 2015 een Block Party in de parkeergarage van het gebouw. Foose kreeg via-via de vraag een kunstwerk te maken tijdens dit evenement.

Omdat de buitengevel off limits was, plaatste hij twee gigantische houten panelen voor zijn werk in de koude garage, trok handschoenen aan en nam de spuitbus ter hand. “Mijn opdracht: maak iets dat de stad eert.” Via het internet stuitte hij op de Hofpoort, de oude stadspoort die op deze plek stond (waar ook het huidige kantoor naar vernoemd is). “Die poort is in 1778 gebouwd en had vier leeuwen op de flanken. Toen zij in 1833 werd afgebroken, zijn die leeuwen opgeslagen. Drie ervan kregen uiteindelijk een plekje aan de Maastboulevard. De vierde verhuisde eerst naar een legerkazerne in Amersfoort en later naar een kazerne in Ede.”

‘Wat is er nou vetter dan die vierde leeuw symbolisch terug te zetten op zijn oude plek?’

Tijdens de verhuizing van Amersfoort naar Ede ontdekte een aantal Rotterdammers de geschiedenis achter de stenen leeuw. Zij vonden dat het beeld terug moest naar de havenstad, maar dat lukte niet. “En toen dacht ik: ik geef Rotterdam zijn vierde leeuw terug”, zegt Foose met een verlegen glimlach in zijn woning in Kralingen. “Wat is er nou vetter dan die vierde leeuw symbolisch terug te zetten op zijn oude plek aan het Hofplein?”

De twee houten panelen waarop Foose zijn werk gemaakt heeft, komt bij de receptie van Spaces te hangen. Hij is er beretrots op: “Dit is mijn grootste opdracht tot nu toe. Ik studeer nog, maar heb wel al betaalde opdrachten. Deze opdracht is belangrijk, omdat ik echt kan laten zien waar ik voor sta in mijn werk.”

Treintunnel

Dat het werk uiteindelijk niet op de buitengevel mocht komen van de eigenaar, vindt Foose nog steeds jammer. “Ik kom oorspronkelijk uit Giessenburg. Waar de trein uit de tunnel komt, zie je rechts bij de oude Hofpleinlijn een groot kunstwerk op een muur. Elke paar maanden mag een andere kunstenaar uit Rotterdam hier een werk op maken. Ik dacht altijd: op die muur wil ik ook ooit een werk maken. Ik was er vlakbij, aan de andere kant van het spoor. Maar ik kom nog wel een keer op die muur bij de Hofpleinlijn.”