Sander van der Steen is een nachtmens. Altijd onderweg als de hele wereld ligt te slapen. “Heerlijk. Het is lekker rustig en je krijgt veel gedaan in zo’n nacht.” Sander is ‘Vakman 1 op de bus’ bij Traffic Service Nederland (TSNED), het bedrijf dat wegafzettingen en omleidingen regelt bij wegwerkzaamheden.
Met zijn bus volgeladen met borden en wegafzettingen vertrekt hij rond 19:00 uur van het terrein van TSNED in de Spaanse Polder. Op naar de klus van die nacht. De meeste forenzen zijn dan al weer thuis en de snelwegen raken leger en leger. Voor Van der Steen en zijn collega’s is de nacht het domein van de grote klussen op en langs doorgaande wegen. “Reparaties, bermen maaien, grote werkzaamheden aan nieuwe wegen; het gebeurt eigenlijk alleen ’s nachts. Dat kan ook niet anders; overdag is het veel te druk.”
Levensbelang
Voordat de bouwers en maaiers aan hun nachtelijke werk beginnen, heeft Van der Steen ervoor gezorgd dat het betreffende weggedeelte is afgezet. Helemaal ongevaarlijk is dat niet en goed blijven opletten is van levensbelang. “Vooral op wegen met veel vrachtverkeer moet je extra geconcentreerd blijven. Je bent dan best wel kwetsbaar.”
Al twee jaar werkt hij bij TSNED en inmiddels weet hij precies waar afzettingen en omleidingen aan moeten voldoen. “Als ik nu in mijn vrije tijd wegwerkzaamheden passeer, kijk ik toch wel even of alles er goed bij ligt. Ja, dat krijg je dan, he?”
‘Reparaties, bermen maaien, grote werk-zaamheden aan nieuwe wegen; het gebeurt eigenlijk alleen ’s nachts’
De weg vragen
Boze automobilisten maakt hij niet veel mee, zo midden in de nacht. “Nou ja, soms krijgen we weleens een middelvinger van iemand die kwaad is dat ’ie er niet langs kan of zo. Dat laten we dan maar gewoon van ons afglijden.”
Het zijn vooral jongere bestuurders die zich hieraan schuldig maken, valt hem op. “De ouderen raken weer wat vaker in de war als ze midden in de nacht plotseling al die zwaailichten en borden zien. Dan weten ze zo snel even niet waar ze naartoe moeten. Soms stoppen ze dan midden op de snelweg om aan ons de weg te vragen, levensgevaarlijk natuurlijk.”
Vroeg in de ochtend, tegen de tijd dat de meeste forensenwekkers de nieuwe dag aankondigen, heeft Van der Steen de borden en wegafzettingen weer op zijn bus geladen en is de weg klaar voor de dagelijkse file. “Dan ga ik lekker slapen.”
Voorlopig heeft hij nog lang niet genoeg van zijn werk. “Ik werk mee aan grote projecten rond Rotterdam, zoals de aanleg van de Nieuwe A16-A13 en de Blankenburgerverbinding. Daarnaast verzorgen wij alle tijdelijke verkeersmaatregelen voor de Gemeente Rotterdam. Daar ben ik best wel trots op.”