Nietsvermoedend een berichtje op LinkedIn plaatsen en daar bijna 22.000 likes en ruim 1.500 reacties op krijgen. “Ik was helemaal flabbergasted”, aldus Kirsten van Harten. Hiermee is de kracht van social media wederom bewezen, en gelukkig in dit geval positief. Van Harten had geen idee wat zij opriep met haar bericht. Ze hoopte slechts dat ze anderen ermee zou inspireren. En dat lukte aardig…
In het bewuste bericht vertelde Van Harten hoe zij na haar middelbare school, de hbo-studie Management, Economie en Recht en een bijbaan bij ABN AMRO, bij de Rabobank terechtkwam. Daar groeide zij in zeven jaar door tot ze haar droombaan van manager bereikte. In de tussentijd haalde ze haar master en volgde ze ontwikkeltrajecten. Tot ze eind 2018 boventallig raakte. “Toen moest ik voor mezelf bepalen of ik intern op een andere functie zou solliciteren of dat ik buiten de bank zou kijken.” Het werd het laatste: op 1 april 2019 startte ze bij MediaMarkt op de financiële afdeling. Totdat corona toesloeg en haar tijdelijke contract opgezegd werd. In minder dan anderhalf jaar tijd twee keer je baan kwijtraken. “Daar moest het universum een bedoeling mee hebben…”
Passie voor wijn
Ze ging dan ook niet bij de pakken neerzitten. “Wijn is altijd al mijn passie geweest. Ik wilde al langer het verhaal achter de wijn begrijpen. Al tijdens mijn periode bij de Rabobank volgde ik een wijncursus. Daarvan werd ik zo enthousiast, dat ik mij voor de vervolgcursus inschreef, een opleiding van drie maanden. Ik startte daarna ook met een opleiding van een jaar. Het voelde niet als studeren, het was alsof ik mooie romans zat te lezen. In het najaar van 2021 moet ik de laatste examens afleggen en als ik daarvoor slaag, ben ik officieel vinoloog.”
De tweede droombaan
Al in haar tijd bij MediaMarkt had Van Harten ook haar eigen bedrijf Hart voor Wijn. “Onder die naam organiseerde ik wijnproeverijen in wijnwinkel Le Nord. Tot corona. De eerste lockdown betekende het einde van de proeverijen op locatie. Maar het had ook een positieve kant. De winkel bestond nog niet zo lang en de eigenaar zocht iemand uit het bedrijfsleven die de winkel verder kon brengen. Zo werd ik er manager. Ook kreeg ik de vrijheid om in het proeflokaal, toen dat na de eerste lockdown weer was toegestaan, wijncursussen te organiseren. Dat sloeg goed aan.”
‘Wijn is om van te genieten en er niet te ingewikkeld over te doen’
De tweede lockdown zette daar een streep door. De winkel bleef wel open, proeverijen en cursussen op locatie stopten wederom. “Gelukkig mocht ik voor een aantal grote organisaties in de regio online proeverijen voor hun personeel organiseren. Ik heb er bewust voor gekozen om de wijncursussen niet online te geven. Ik vind de beleving en de discussie in de groep belangrijk. Dat krijg je nu eenmaal niet voldoende als je met een glaasje achter je laptop zit.”
Wijn en advies
Nu de coronamaatregelen opgeheven worden, zet Van Harten haar volgende stap. Naast de opleiding tot vinoloog is ze bezig met het opzetten van een horecatak in Rotterdam. “Ik zou het geweldig vinden leuke horecazaken van wijn en advies te voorzien: welke wijn past bij hun zaak en hoe kunnen ze de kennis van hun medewerkers verhogen. Zo help ik de horeca hun klanten de tofste wijnen aan te bieden. Ik realiseer mij dat het in deze tijd moeilijk is om als nieuwe onderneming te starten, de horeca is hard getroffen, maar ik vind dat een uitdaging. Ik denk dat we toe zijn aan iets nieuws.”
Inspiratie
Al met al was de afgelopen anderhalf jaar voor Van Harten heftig maar ook zeker niet slecht: “Ik had niets te klagen, er zijn ondernemers die het veel zwaarder hadden. Je ziet wel dat in tijden van crisis de winnaars boven komen. Dat zeg ik niet om mezelf op de borst te kloppen, maar juist in deze heftige tijden kun je jezelf laten zien en moet je de kansen pakken die voorbijkomen. Ik hoop dat mijn verhaal mensen inspireert en dat ze zien dat je hart volgen ontzettend veel mooie dingen kan opleveren.”