Rotterdammer Dennis Ebeli is hard op weg om met zijn bontgekleurde sokken de wereld te veroveren. Deze lifestylesokken (mét knoopjes) vinden steeds gretiger aftrek. Alfredo Gonzales is dan ook een sokkenmerk met een verhaal.
“Elk verhaal begint met geloven in jezelf”, zegt Ebeli. Hij is dol op opvallende merken en wilde er zelf altijd al eentje in de markt zetten. Een merk dat mensen ráákt. Zijn inspiratie: een verhaal dat hij jaren geleden in een bar in Mexico hoorde en hem altijd is bijgebleven. Het gaat over Alfredo Gonzales. Een vechtertje, geboren en getogen in Zacatecas. Hij won honderd peso’s en een ezel met een drinkwedstrijd en vertrok richting New York. Gonzales vond een baan in een sokkenfabriek, maar had zelf geen geld voor nieuwe sokken. Met knopen die hij op straat vond, fleurde hij zijn oude exemplaren op. Zijn sokken trokken meteen de aandacht.
‘Ik wil niet dat alleen de tofst geklede gasten mijn sokken dragen’
Uit de automaat
Het onmogelijke mogelijk maken. Dat is wat Ebeli aantrok in dit verhaal dat hij gebruikte om zijn eigen merk in de markt te zetten. Ruim twee jaar geleden ging hij aan de slag met vijf andere jongens. Overdag werkte hij nog in zijn horecaonderneming Picknick en ’s avonds was hij druk in de weer met Alfredo Gonzales. Eerst maakte hij een moodboard: wie is Alfredo Gonzales en waar houdt hij van? Nou: van tequila, barbecue, skaten en handgemaakte sigaren bijvoorbeeld. Het verhaal van de kleine Mexicaan werd leidend voor zijn merk, dat inmiddels een begrip aan het worden is. De slogan Good life, Gonzales life. “Alles doen we zelf: ontwerpen, foto’s en filmpjes maken, de website, de campagnes en lanceringen. De sokken zijn te koop in 35 winkels in Nederland en via onze webshop verkopen we onze sokken in ruim vijfentwintig landen.” De sokken kenmerken zich door bonte kleuren en patronen en – bij wijze van handtekening – een knoopje op elke sok.
De ambities van Ebeli zijn groot. Hij wil de internationale markt verder veroveren en heeft zijn assortiment inmiddels uitgebreid met onder meer T-shirts en de pony shoe, een sneaker. En dat is slechts het begin, wat hem betreft. “Ik ben gefascineerd door merken als Benetton, Nike en Ralph Lauren. Ze zetten een beleving neer en zijn universeel. Die merken kloppen gewoon.” Kopen vooral hippe, modebewuste jongeren zijn sokken? “Nee, de sokken van Alfredo Gonzales zijn voor iedereen. Ik wil ook niet dat alleen de tofst geklede gasten de sokken dragen. Juist niet. Ik vond het superleuk om te horen dat een jongen zijn opa Alfredo’s cadeau heeft gedaan.”
Down under
Het succes trekt de aandacht. Vorig jaar werd hij door Mini Australië uitgenodigd. Het automerk wilde zijn nieuwe model lanceren samen met zes internationale ontwerpers. “Het was een unieke belevenis. Ik werd op het vliegveld opgehaald en naar de showroom in Melbourne gebracht. In mijn Engels met Rotterdams accent heb ik een presentatie gegeven.” Ook Mini Nederland gaat Alfredo Gonzales voor zijn campagne gebruiken. “In juli is de release van onze nieuwe collectie in hun showroom op het Leidseplein in Amsterdam. Daar ben ik trots op. Het is een groot compliment dat zo’n merk ons heeft gevraagd om samen te werken. Hoe die samenwerking er precies uitziet, mag ik nog niet vertellen.”
Durven dromen
Zijn merk, en vooral het verhaal daarachter, vormt inmiddels een casestudy voor studenten aan de Willem de Kooning Academie en de Hogeschool Rotterdam. “Ze gebruiken het als een voorbeeld van storytelling. Dat vind ik natuurlijk wel bijzonder. Een goed verhaal is nou net wat volwassenen nodig hebben, want ze raken hun fantasie kwijt. Mensen mogen naïever zijn. Ik bedoel niet onverantwoordelijk, maar ze mogen meer buiten de gebaande paden lopen en fouten maken.” Durven dromen is Ebeli’s levensmotto. “Ik doe dingen die ik echt leuk vind en geld vind ik niet zo belangrijk. Als datgene wat ik in mijn hoofd heb lukt, komt het geld vanzelf.”
Hij vindt dat er voor ondernemers nog wel wat te verbeteren valt in Rotterdam. “Er loopt veel talent rond, maar ze krijgen vaak geen financiering en dat is zonde. Niet alleen voor die ondernemers, ook voor de stad. Aan de andere kant zie ik mensen die goede plannen hebben, maar het moment afwachten tot alles perfect is. Het moment x bestaat niet. Als je echt wilt, moet je gewoon beginnen.”
R’damse Nieuwe
R’damse Nieuwe is een community van actieve, jonge Rotterdammers die zich met woord en daad inzetten om de stad bruisend en aantrekkelijk te maken. Met hun creativiteit en kennis helpen ze (verborgen) Rotterdamse initiatieven onder de aandacht te brengen. Alfredo Gonzales is zo’n initiatief. Sokken van Gonzales zijn in Rotterdam te koop bij Groos, Funky House, in een automaat bij Marconiplein en via zijn website.