Hun verhaal leest als het begin van een jongensdroom. Een schoenendroom. Dave Hendriks (27) en Kevin van Wijk (29) startten vorig jaar VICO, een nieuw Nederlands schoenenmerk. Inmiddels zijn hun ‘geklede sneakers’ voor heren te koop in meer dan veertig winkels in Nederland, België en Frankrijk. Dave: “We hebben beiden een blinde passie voor schoenen.”
De sneakers van VICO zijn hip én netjes. Dave: “Wat onze schoenen kenmerkt is het design, een uitstekende fitting en een perfecte afwerking. We hebben echt een eigen signatuur.” Kevin: “Op dit moment zie je erg veel retro en vintage in de markt. Maar het is veel leuker om iets nieuws te creëren. Wij willen juist vooruitstrevend zijn zonder dat we met de laatste trends meegaan.” Dave en Kevin lieten zich inspireren door toonaangevende wijken in wereldsteden – VICO is afgeleid van het Latijnse vicus, wat ‘in de straat’ of ‘in de wijk’ betekent. De sneakers passen tevens in wat Dave en Kevin een ‘Urban Eco Lifestyle’ noemen. Dave: “Bij het vooruitstrevende aspect, hoort natuurlijk ook duurzaamheid.”
‘Ik kijk altijd eerst wat voor schoenen iemand aan heeft’
Eigen kracht
De twee leerden elkaar kennen in de tentamenbanken van de Erasmus Universiteit tijdens hun studie bedrijfskunde. Een loting bepaalde dat ze bij tentamens steeds naast moesten zitten. Het klikte, al was het maar omdat beide ‘een blinde passie voor schoenen’ bleken te hebben. (Kevin: “Ik kijk altijd eerst naar wat voor schoenen iemand aan heeft.”) Na hun studie werkten ze samen voor diverse schoenenmerken, om uiteindelijk in 2011 hun eigen label te beginnen. Dave: “Twee investeerders geloofden vanaf het eerste moment in ons en besloten te helpen.”
Kevin verzorgt het concept van de schoenen en de meer extraverte Dave doet onder meer de marketing en sales. Daarnaast verzamelden ze een team jonge, startende freelancers om zich heen. Kevin: “Nadat het concept van de schoenen af is, brengen we dit samen met een Italiaanse designer naar een hoger plan. Daarbij besteden we veel aandacht aan de kwaliteit en de pasvorm.”
Handgemaakt
Voor Kevin en Dave was het een uitdaging om ook een goede producent te vinden. Een week lang trokken ze met hun autootje door Portugal, van fabriek naar fabriek. Kevin: “Kwaliteit is belangrijk. Daarom willen we de productie binnen Europa houden. De pasvorm is erg belangrijk. Het voetbed van onze schoenen, dat gemaakt is van gerecycled materiaal, is heel comfortabel. Alles wordt handgemaakt. Dave test al onze schoenen zelf. We verkopen alleen schoenen die we zelf mooi vinden. Dat verkoopt trouwens ook makkelijker.”
Toen de eerste collectie eenmaal klaar was vonden de VICO’s al snel hun weg naar ruim veertig betere kleding- en schoenenzaken over heel Nederland. Hun flagstore en uitvalsbasis is gevestigd in de Mini Mall, in de boogruimtes onder het oude NS viaduct. “De sfeer hier past bij ons merk. De boogjes hebben iets industrieel en internationaals. Het is een mooi visitekaartje. Op zaterdag is de winkel geopend. Het is goed voor ons contact te hebben met onze klanten en feedback te krijgen. En mensen vinden het leuk dat we zelf in de winkel staan.”
‘Move forward and resist the usual’
Internationaal gerespecteerd
De doelgroep van VICO is eigenlijk nog breder dan ze vooraf hadden ingeschat. “Zowel jong als oud loopt in onze schoenen. Voor jongeren is het de stap die ze nemen na de gewone sneakers. Maar er lopen bijvoorbeeld ook veel oudere mannen uit creatieve beroepen op VICO’s. Met een prijskaartje van 140 tot 180 euro zitten we net een stap hoger dan gewone sneakers.”
Dave en Kevin willen met VICO ook het buitenland gaan veroveren. Dave: “Over vijf jaar willen we een internationaal gerespecteerd merk zijn. Men moet ons zien als een kwaliteitsmerk met een boodschap. Ons motto is: Move forward and resist the usual. We willen onze horizon verbreden en wereldwijd gaan opereren. Wellicht dat er later ook accessoires en kleding bijkomen.”
Van een succes durven ze nog niet te spreken, maar wel van een ‘hele goede start’.