In Rotterdam zijn ze nooit geweest. Maar als ze de eerste klanken van La Valse van Ravel horen of La Mer van Debussy, zullen die Japanse, Argentijnse of Chinese zakenlui wellicht toch even aan de Maasstad denken. Met dank aan het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Ons muzikale visitekaartje in het buitenland.
Het Rotterdams Philharmonisch is een vooraanstaand, modern symfonieorkest. Zeker onder leiding van dirigent Yannick Nézet-Séguin kan het zich volgens recensenten meten met de wereldtop. Over vijf jaar bestaat het orkest een eeuw. In die tijd is een uniek eigen geluid ontwikkeld. Een echt Rotterdams geluid, zo menen kenners. Een vioolconcert van Haydn of een symfonie van Brahms wordt door de orkestleden op geheel eigen wijze vertolkt. PR-manager Lily Derksen: “Het Rotterdams Philharmonisch is een echt no-nonsense orkest met veel temperament. De klankkleur is stevig en intens. De akoestiek in de Doelen, onze thuisbasis, leent zich daar ook voor.”
‘Een goede dirigent maakt energie bij publiek en orkest los. Yannick kan dat als geen ander’
Cultureel podium
Rotterdams klassiek dus en daar wordt niet alleen thuis in Rotterdam volop van genoten. Als ambassadeur van de stad brengt het orkest Rotterdamse cultuur tot ver over de landsgrenzen. Naast de gebruikelijke tournees langs internationale concertzalen zetten de musici zich namelijk ook in voor Rotterdam-promotie. Stadhuis, haven en orkest hebben nauwe afstemming over de planning van handelsmissies en tournees. Derksen: “Samen met deze partijen kijken wij telkens naar de actuele economische prioriteiten van de regio. We zijn bijvoorbeeld net terug uit Japan en dit jaar volgen nog zakelijke evenementen in China en Rusland. Het Rotterdams Philharmonisch biedt een cultureel podium waarop bedrijfsleven en politiek elkaar in een exclusieve ambiance kunnen ontmoeten. We creëren een sfeer waarin mensen prettig zaken kunnen doen. Tegelijkertijd geven wij ons eigen visitekaartje af en brengen we Rotterdamse cultuur naar het buitenland.”
Wereldster
Zuid-Amerika, de Verenigde Staten, Japan: in tal van landen liet het Rotterdams Philharmonisch zijn visitekaartje achter. Derksen: “Een goede dirigent maakt energie bij het orkest en het publiek los. Yannick kan dat als geen ander. Hij is niet voor niets een wereldster. Je verwacht niet dat bij een klassiek concert mensen gaan staan en juichen, maar ik maak het mee. Dan raakt de muziek een essentie. Als het gebeurt, voelt dat heel goed. Of, zoals Yannick zegt: “You can almost touch eternity.”