Duo Versluis en Uyttenbroek
Het begon allemaal met een opdracht voor de toenmalige PTT. Voor bedrukking van telefoonkaarten fotografeerde het Rotterdamse duo Ari Versluis en Ellie Uyttenbroek verschillende subculturen. Bij het fotograferen van gabbers werd duidelijk dat deze groep een bepaalde uniformiteit heeft. Vanaf toen was duidelijk: hier zit meer in en de Exactitudes waren geboren. Elke exactitude bestaat uit twaalf foto’s in een raamwerk van 3 bij 4 van verschillende portretten van mensen die duidelijke overeenkomsten vertonen in hun houding en kleding. Daardoor wordt duidelijk dat ze tot een bepaalde cultuur behoren. Yummie Mummies, Reli Rockers, Aunties Never Ever, Ghetto Fabs en Flex Managers. Allemaal groepen die in deze serie terugkomen. Veel Exactitudes – een samentrekking van exact en attitudes – zijn in Rotterdam gemaakt. Maar ook in steden als New York, Beijing, Bordeaux en Rio de Janeiro kregen Versluis en Uyttenbroek mensen voor hun camera. In het begin kregen ze het commentaar: ‘Jullie stoppen mensen in hokjes.’ Bijna twintig jaar later en 139 Exactitudes is dat veranderd in: ‘You show diversity!’
Ellie over Ari
“Al bijna 20 jaar werken we samen. En dat werkt zo goed omdat we allebei dezelfde smaak hebben en hetzelfde naar dingen kijken. We houden van details: de lengte van een broek, de valling van een stof. Dat vinden we boeiend. De eerste generatie Marokkaanse mannen op de Afrikaandermarkt met een te groot colbert en een zelfgebreid mutsje. Of de Montessorimeisjes met een skinny jeans, Uggs, een Ray Ban zonnebril en een Moscow jas. Als ik met iemand anders op straat loop, moet ik diegene echt even wijzen op een bijzonder detail. Met Ari heb ik dat niet. De ongerijmdheid, alle twee zien we het. Zijn optimisme en humor vind ik zijn beste eigenschappen. Hij is de remedie tegen een slecht humeur of een chagrijnige dag. Ik bewonder zijn doorzettingsvermogen. Hij heeft een arbeidsethos van heb ik jou daar. Dat heeft hij te danken aan het gereformeerde milieu waar hij uit komt. Gewoon aanpakken en doorgaan. Niet gaan zitten zaniken.”
Ari over Ellie
“Onze favoriete straat in Rotterdam is de Lijnbaan. En dan op vrijdagavond. We kijken al zo lang naar die straat, dat blijft spannend. Wat je daar ziet is internationale styling, dus globalisering, maar dan met een eigen twist. We kijken samen, onze ogen vormen één oog. Ze heeft een stilistisch oog, dat is geweldig. En met haar charme krijgt ze alles voor elkaar. Ze spreekt mensen makkelijk aan en krijgt ze zo voor de camera. Zij is degene die ervoor zorgt dat mensen ontspannen in de studio staan. Een ander groot talent van Ellie is haar correctheid bij het archiveren van de foto’s. Dat blijkt van een enorm belang. Alles is sinds 1994 perfect gedocumenteerd, dus letterlijk alles is terug te vinden en te duiden. De naam van de gefotografeerde, de datum, de goedkeuring. Deze manier van archiveren is bijna onderdeel van het kunstwerk. En dat is de verdienste van Ellie. Ellie is natuurlijk ook een druktemaker en een perfectionist. Wat er in haar kop zit, zit niet in haar kont. En dat is goed.”