Kloppend hart van Rotterdam

Iedereen beseft hoe belangrijk de horeca is

Eline Elsinga Tekst
Karine de Bruijn Beeld

In 30 jaar tijd is café-brasserie Dudok uit-gegroeid tot een begrip onder Rotterdammers en niet meer weg te denken uit de stad. De eerste vestiging op de Meent heeft haar steentje bijgedragen aan de ontwikkeling van de inmiddels hippe Rotterdamse winkelstraat. Ook voor de diverse vestigingen van Dudok was het een behoorlijke klap toen zij hun deuren moesten sluiten vanwege het opkomende coronavirus. “In de eerste week zou je denken dat het wel even fijn is dat je met de benen op de bank kan. Maar hoe langer het duurde, hoe meer de onzekerheid toenam”, aldus brand manager bij Dudok Horeca Groep Robert Wittenberg.

Toen de horeca 1 juni 2020 weer open mocht, stak Dudok de vlag uit en was het gelijk weer enorm druk. Nederlanders gingen dat jaar niet naar Zuid-Frankrijk of de Griekse eilanden, maar kozen voor vakantie in eigen land. Enorm gunstig voor onder andere de door de eerste lockdown getroffen horeca. Toen het virus in september weer opdook, moest ook Dudok voor de tweede keer in een jaar weer dicht. Dit keer voor een langere periode.

Handen uit de mouwen

“De tweede lockdown duurde voor iedereen lang. We hebben medewerkers die fulltime bij ons werken en natuurlijk werkstudenten waarvan dit hun bijbaan is. Bij de tweede groep zag je dat ze andere banen zijn gaan aannemen.” Desondanks hebben de medewerkers van Dudok hun handen uit de mouwen gestoken en hebben bijvoorbeeld geholpen met het schilderen van de panden. “Waar de kok normaal in de pannen stond te roeren, heeft hij nu de kozijnen staan afschuren en schilderen. Je kunt thuis blijven zitten, maar je kan ook binnen de gegeven mogelijkheden proberen er samen het beste van te maken.”

‘Door de buren niet als concurrentie te zien, konden we juist samen sterker door de crisis komen’

Door de Coronacrisis heeft Dudok mooie samenwerkingen en initiatieven aan kunnen gaan. Zo is de vestiging Dudok in het Park gaan samenwerken met de Euromast en de andere horecapartners in het Park. Bij aankoop van een ticket voor de Euromast kreeg je bij elke horecapartner wat te eten of drinken. “We waren genoodzaakt om meer samen te werken: door de buren niet als concurrentie te zien, konden we juist samen sterker door de crisis komen.”

Investeren

Nu wil Dudok meer investeren in haar teams en verbindingen aangaan binnen de steden waar zij zijn gevestigd. Daarnaast is de Dudok Horeca Groep hard bezig om een nieuwe horecagelegenheid te realiseren op het toekomstige dakpark van de Hofbogen. Op deze manier hoopt Dudok onder andere in samenwerking met de Hofbogen bij te dragen aan de verdere ontwikkeling van de stad. Wittenberg: “Ik denk dat heel Nederland is gaan beseffen hoe belangrijk de horeca is als sociale ontmoetingsfunctie. Het besef om daar als Dudokker een onderdeel van uit te mogen maken, is sterker dan voor de Coronacrisis.”