Passen en meten

Een belletje dat rinkelt ter aankondiging van een nieuwe klant heeft de mannenmodezaak Bohemian by Jibodh niet. En áls ze zo’n belletje wel hadden gehad, waren broers Eric en Imro het kenmerkende geluidje alweer bijna vergeten. Zo lang duurde de stilte in hun winkel tijdens de coronapandemie. Tijden lang waren er geen stijladviezen, klingelende kledingrekken en vallende hangers te horen.

De coronacrisis sloeg de modezaak aan de hippe Pannekoekstraat in het centrum van Rotterdam vanzelfsprekend niet over. “Van de ene op de andere dag wordt je dagelijkse ritme helemaal anders”, vertelt Imro. “Dan kun je twee dingen doen. Je kunt bij de pakken neer gaan zitten en in een hoek gaan zitten treuren. Maar dat kun je ook niet doen en proberen door creatieve oplossingen, snel schakelen en positief te blijven te anticiperen op de situatie.”

Fysiek contact

Dat laatste lijkt makkelijker gezegd dan gedaan maar die mindset past de ondernemende broers van de beroemde modewinkel als een jas. “Een kledingwinkel zoals die van ons moet het vooral hebben van fysiek contact. Wij vinden persoonlijk advies heel belangrijk. Hoe staat een trui? Hoe zit een broek? Dat is online lastig te realiseren. Toch hadden we deze crisis aan zien komen en waren we op tijd begonnen met een website zodat de online verkoop door zou kunnen gaan. Veel mensen wilden er tijdens de feestdagen toch op en top uitzien. We zijn blij dat we zo snel konden schakelen van fysiek naar digitaal.”

Plan B

Zorgen voor een plan B is een van de tips die de modebroers andere ondernemers mee willen geven. “Wij hebben voor onszelf ook de lichtpuntjes uit deze moeilijke periode weten te halen. Doordat de klanten niet in de winkel konden komen waren mijn broer en ik veel samen. Dat is heel waardevolle zakelijke tijd die je normaal gesproken niet zomaar in de schoot geworpen krijgt. Het was een lastige periode, maar ik had wél mijn broer. Samen konden we elkaar er beter doorheen slepen. Een partner hebben of iemand waarmee je kunt sparren is in zo’n periode van groot belang.”

Mohamed Ali kijkt vanaf de muur van de herenmodezaak strijdlustig de winkel in. Neerkijkend op de broeken, T-shirts, overhemden en truien springt de aanvallende houding van de bokslegende er opvallend uit. “Mohamed Ali was geen opgever. Dat zijn wij evenmin. Wat dat betreft is het wel een mooie metafoor voor de afgelopen periode. Gelukkig is de winkel weer open en kunnen we klanten weer van rechtse directe kledingadviezen voorzien!”