Kloppend hart van Rotterdam

Kabels onder spanning

Mick de Witte Tekst
Jeroen Arians Beeld

Wat: Maasbeeld Door: Auke de Vries Bijzonder: met 182 meter is dit het langste kunstwerk van Europa Bouwjaar: 1982

Het Maasbeeld van Auke de Vries hangt te schitteren in de zon, een rij meeuwen vergadert op de lange zwarte kabels. Een beetje Rotterdammer kent het kunstwerk als De Waslijn maar als mijn was er zo bij zou hangen dan zou ik naaktlopen. We vragen Rotterdams bekendste kunstenaar Cor Kraat wat hij van het Maasbeeld vindt. Exact op tijd staat Kraat met een grijns bij de brug. Na een stevige handdruk steken we direct van wal.

Daar staan we dan, bij een kunstwerk van Auke de Vries en we vragen jouw mening!

“Ja, dat vind ik wel een leuke insteek. Het is weer eens iets anders, hè? De vraag is natuurlijk wel (lacht) hoe kritisch ik nu mag zijn. Och, dat is ook niet nodig. Ik vind dit kunstwerk goed gelukt. Het fantastische eraan is dat de Vries erin geslaagd is er een waarachtig Maasbeeld van te maken. De abstracte vormen die je ziet, zijn minder abstract dan je denkt. Zij zijn aan de oevers van de Maas gevonden, daar deed De Vries zijn inspiratie op. Het is ook een spannend werk, want door het wisselend tij is het voortdurend in beweging. Raakt de kegel het water dan gaan die kabels ‘spannend’ doen. Bij hoogwater ontspannen de kabels zich en bij laag is alles weer strak. Net als bij een schip, dat ligt aangemeerd aan een kade, heeft het de vering in de touwen.”

Wat betekent het?

“Ik weet dat De Vries bij het ontwerpen constant bezig was met verbinding. Het oude en het nieuwe, de tunnel en de Willemsbrug. Ik heb de tekeningen gezien, hij zette als het ware zijn handtekening. Een driedimensionale handtekening, en voegde daar havenelementen aan toe. Kijk naar dat contragewicht op de spoorbrugpijler, dat doet denken aan het silhouet van een container.”

Misschien toch een klein puntje van kritiek?

“Het was in de jaren tachtig een dure aanschaf voor de stad en toch kent niet elke Rotterdammer het. Je ziet het niet vanuit de auto of van de andere kant van de rivier. Ook de beroepsvaart ziet het beeld niet goed omdat het wegvalt tegen de grijze achtergrond van de kade. Zo met de zon erop is het een zwart silhouet. Wel mooi, maar het valt een beetje weg. Alleen lopend word je er mee geconfronteerd. Zo met het tegenlicht is het een schitterend schaduwbeeld.”

Wat had jij gemaakt?

“Iets heel anders natuurlijk. Maar de vorm en inhoud van dit werk kloppen. Het is een kunstwerk dat je moet beleven. Het is groot, je moet er meerdere keren langslopen, of zelfs onderdoor varen met een kano. Dan zie je vanzelf die impressie van verbinding. Het is gemaakt voor Rotterdam. Dat is het verhaal, het beeld is onverbrekelijk verbonden met de locatie en de stad”

Cor Kraat maakt kunst in de openbare ruimte waaronder De Nieuwe Delftse Poort aan het Pompenburg, Kromme Lantarenpaal in de Karel Doormanstraat, M.S. Rottebocht aan het Noordplein en vele andere werken. Ook maakte hij deel uit van het kunstenaarscollectief Kunst & Vaarwerk. Bekende werken zijn de polaroid aan de pyloon van de trambrug in Noord en de Hoedendoos van Vopak in de Botlek. Ook de rode BMW aan het Weena is een bekend beeld.


Auke de Vries begon als schilder en graficus, maar maakt vanaf de jaren zeventig vooral metalen sculpturen. Hij zoekt in zijn werk naar aansluiting met de omgeving en gebruikt veelal geometrische vormen, die lijken te zweven. Een ander bekend werk van De Vries in Rotterdam is de sculptuur Museumparkbeeld in de vijver van Het Nieuwe Instituut.