Rotterdammers maken Rotterdam

Alleen harde euro’s? Da’s niet genoeg

Kim Hoefnagels Tekst
Antim Wijnaendts van Resandt Beeld

Zelf zegt hij geen workaholic te zijn. Het cv van ondernemer Willem de Klerk (28) doet anders vermoeden. Direct na zijn studie Hospitality & Event Management aan EuroCollege Hogeschool schrijft hij zich in bij de Kamer van Koophandel als zelfstandig evenementenorganisator. En nu – bijna acht jaar later – is hij niet alleen werkzaam als vastgoedbemiddelaar, maar adviseert hij ook bedrijven over de mogelijkheden van sociale media. “Ik houd van mijn werk, maar ik geniet ook graag van de mooie dingen des levens. Bij voorkeur in goed gezelschap.”

‘Ik zal niet ontkennen dat ik van mooie spullen houd, maar uiteindelijk maken ze het leven niet leuker of mooier’

Een anekdote die Willem de Klerk graag vertelt, gaat terug naar de zomer net na zijn afstuderen aan EuroCollege Hogeschool Rotterdam. Via een zakenrelatie van zijn vader, die een watersportbedrijf in Goes runt, kwam hij in contact met een succesvolle Amerikaanse ondernemer. Met het idee de kneepjes van het ondernemers-vak te leren, zocht De Klerk hem op in zijn riante villa aan de oostkust van de Verenigde Staten. Nieuw zakelijk inzicht leverde de ontmoeting niet direct op, maar hij leerde er wel een belangrijke levensles. “Bezit is niet iets om na te streven”, zegt De Klerk. “Ik zal niet ontkennen dat ik van mooie spullen houd, maar uiteindelijk maken ze het leven niet leuker of mooier. Als je twintig auto’s hebt, maar er nooit mee op pad gaat, wat heb je er dan aan? Iemand die alleen maar bezig is geld te verdienen om nog meer luxeproducten te kopen, gaat voorbij aan waar het volgens mij om draait: bijzondere ervaringen, ontmoetingen en ontdekkingen.”

Dat inzicht is nu de leidraad van alles wat De Klerk onderneemt. En dat is nogal wat. Van het organiseren van culinaire uitjes op en rond het water tot bedrijven adviseren over de mogelijkheden van sociale media. En bij alles geldt: het moet meer opleveren dan harde euro’s alleen.

Favoriete vis op Noordereiland

Neem À La Plancha, het pop-up visrestaurant dat zomers – als het weer het toelaat – neerstrijkt op het Noordereiland. Al sinds de eerste editie is het openluchtrestaurant, dat hij samen met zijn buurman Hans Mosselman en diens broer Frank Mosselman op touw heeft gezet, een enorm succes. De Klerk weet waarom: “Je kiest je favoriete vis en de kok gooit hem direct voor je op de grillplaat. Ondertussen geniet je met een drankje van het uitzicht, het mooiste van Rotterdam als je het mij vraagt. Het voelt echt als een mini-vakantie middenin de stad.”

Om de toegankelijkheid te bevorderen, kregen de broers Mosselman en De Klerk een tijdelijke horecavergunning voor een eetgelegenheid, de eerste op deze unieke locatie. “Gelukkig maar, anders was het nooit gerealiseerd. Nu heeft À La Plancha in twee jaar tijd kunnen uitgroeien tot de ontmoetingsplek die het Noordereiland nog miste. Dat komt ook omdat we zo veel mogelijk samenwerken met mensen uit de buurt. Dat geldt niet alleen voor de koks en de bediening, maar ook voor onze leveranciers. Vis komt van Schmidt Zeevis, groente van Kromkommer en Rechtstreex, en brood van de Turkse bakker om de hoek.”

Tegelijkertijd timmert De Klerk aan de weg met zijn bedrijf Workspot, dat flexibele werkplekken verhuurt in leegstaande kantoorpanden. In ruim vier jaar tijd is het aantal vierkante meters dat hij aanbiedt, gegroeid van 100 naar 10.000. Maar noem hem geen vastgoedondernemer. “Die panden kunnen me gestolen worden. Mijn drijfveer is mensen met elkaar verbinden. Het mooie is ook dat de nieuwe gebruikers van een gebouw de omgeving intrekken, dus de wijk heeft er ook iets aan. Er ontstaat een nieuwe vraag die kansen biedt voor nieuw aanbod én nog meer nieuwe ontmoetingen.”

Ondernemer Willem de Klerk: “Je werkt om te leven en niet andersom.”

Betaalbare en flexibele werkplek

Het idee van Workspot ontstond in 2010, toen De Klerk zelf behoefte had aan een werkplek buitenshuis. De ruimte hoefde niet groot of luxueus te zijn, maar wel betaalbaar en flexibel. Gelukkig wilden de twee jonge ondernemers die de kantoorruimte onder zijn woning aan de Maaskade huurden deze best met hem delen. In ruil voor een bijdrage aan de huur, mocht hij er een bureau neerzetten en gebruikmaken van de vergaderruimte. De Klerk was net goed en wel geïnstalleerd, toen hij opmerkte dat er nog genoeg ruimte overbleef voor nog eens vier flexwerkplekken. “We zijn naar IKEA gereden, hebben vier bureaus en vier stoelen gekocht en vervolgens een advertentie op LinkedIn geplaatst. Binnen twee weken waren alle werkplekken verhuurd. Dat gaf een kick, maar nog leuker was het onderlinge contact. Er was altijd wel iemand om mee te sparren, te lunchen of een biertje te drinken op vrijdag.”

Niet veel later wordt De Klerk door woningcorporatie Woonstad gevraagd een nieuw bedrijfsplan te ontwikkelen voor hun leegstaande bedrijfspanden op het Noordereiland. “Daar is Workspot uitgekomen: een flexibel kantoorconcept waarbij je een werkplek, kantoor of vergaderruimte kunt huren voor een uur, een dag, een week of langer. Inmiddels beheren we acht locaties, waaronder zelfs één in Amsterdam.”

Nieuw Caribisch avontuur

Tussen al zijn werkzaamheden door was De Klerk in 2013 en 2014 ook nog voorzitter van R’damse Nieuwe, een community van actieve ondernemende Rotterdammers tussen de 18 en 35 jaar. Begin dit jaar heeft hij het stokje overgedragen aan Marte van Oort, die volgens hem enorm veel energie, gedrevenheid en ambitie toont. “De aangewezen persoon kortom, om R’damse Nieuwe te leiden.” Zelf is hij alweer begonnen aan een nieuw avontuur: Workspot Curaçao. “Ook daar is leegstand en een toenemende vraag naar flexwerkplekken. Ik dacht: laat ik het nuttige met het aangename combineren. Je werkt immers om te leven en niet andersom!”

R’damse Nieuwe? Even voorstellen

Marte van Oort, senior associate bij Stichting De Verre Bergen en voorzitter R’damse Nieuwe.

“Via mijn baan bij Stichting De Verre Bergen kwam ik in aanraking met R’damse Nieuwe. Beide organisaties willen bijdragen aan een beter Rotterdam. Alleen is De Verre Bergen een filantropische instelling en gaat het bij R’damse Nieuwe ook om economische haalbaarheid. Hoe zorg je ervoor dat je onderneming rendabel wordt? Die uitdaging trekt mij wel. Ik heb een jaar als connector gewerkt en sinds januari 2015 ben ik voorzitter. Mijn ambitie is om jong ondernemerschap met een sociale inslag te blijven stimuleren en zichtbaar te maken voor het bedrijfsleven en de gemeente. Willem de Klerk is exemplarisch voor het type ondernemer dat we vertegenwoordigen. Hij heeft enorm veel plezier in wat hij doet en ondernemen betekent voor hem meer dan alleen geld verdienen. Met À La Plancha bijvoorbeeld, laat hij zien hoe sociaal betrokken ondernemerschap de stad vooruit kan helpen. Enerzijds door het Noordereiland op de kaart te zetten als een bruisend stukje stad, anderzijds door een impuls te geven aan de lokale werkgelegenheid. Willem heeft een enorme drive om zich met woord en daad in te zetten voor zijn omgeving. En dat geldt eigenlijk voor alle jonge ondernemers van R’damse Nieuwe.”