Rotterdammers maken Rotterdam

Welkom aan boord

Chris van Marion Tekst
Chris van Marion Beeld

Het zou 1,2 miljard euro kosten om een schip als het SS Rotterdam nu te laten bouwen. In 1958 was dit schip het neusje van de zalm. Met de meest innovatieve technieken en pure luxe voor de eerste klasse. Inmiddels ligt het permanent voor anker aan de kade van de Kaap. En het schip staat vol met designmeubelen en kunst om te refereren aan de roemruchte dagen op zee. Diverse architecten en kunstenaars werkten samen aan een supermodern en chique schip, waar zelfs de Koninklijke familie graag aan boord ging.

Met Wij Zijn Gers! kregen we een rondleiding door dit drijvende monument. We liepen door de rijkelijk gedecoreerde zalen en daalden af tot vijf meter onder het waterniveau. Hier kregen we uitleg over de machinekamers en dat er per dag 200 ton stookolie nodig was om het schip in beweging te houden.

Lijndienst Holland – Amerika
Het SS Rotterdam werd dus in 1958 gebouwd en voer een lijndienst tussen Rotterdam en New York. Het schip deed er acht dagen over om van de Wilhelminapier naar Manhattan te varen. Aan boord zaten zakenlieden en rijke toeristen. Een vliegticket boeken was toen nog niet zo makkelijk en een auto huren ook niet. Dat laatste was natuurlijk sowieso een slechte optie als je naar de Verenigde Staten wilde. Maar de Amerikanen die op vakantie gingen in Europa, namen dus wel mooi hun eigen Amerikaanse slee mee in het ruim.

Diner op de brug
Na de boeiende rondleiding kregen we een bijzonder diner op de brug. Er lagen volop onderzetters, want niemand wilde natuurlijk kringen of vlekken op het meubilair van dit drijvende museum. Het SS Rotterdam is echt een icoon van onze stad. Maar het had ook anders kunnen lopen. Want toen het schip uit de vaart ging, had hij zomaar gesloopt kunnen worden. Woonbron kocht het schip en liet het voor een enorme sloot geld in de originele staat herstellen. Het was een financieel debacle en in 2008 nam hotelketen Westcord het schip voor een prikkie over. Sindsdien bepaalt het mede de skyline van de stad en is het de koningin van de Maashaven. Een uitstekend hotel, restaurant, bar en evenementenlocatie is het ook. En natuurlijk is het ook een drijvend museum dat een deel van het verhaal van onze stad en onze geschiedenis vertelt. Die van de grote lijndiensten, de migratie en de chique cruises.

wijzijngers.nl