Een eeuw na oprichting blikt Spido terug op zijn verleden. Op 12 april verschijnt Venster op de Rotterdamse haven – 100 jaar Spido. Een mooi, beeldrijk boek over de honderdjarige geschiedenis van de rederij, die nauw verweven is met de historische ontwikkeling van Rotterdam.
Op 24 januari 1919 richt havenbaron Daniel George van Beuningen Spido op. Met dertig scheepjes, overgenomen van stoomsleepdienst P. Smit jr. en de Roeiersvereniging Eendracht, start Van Beuningen met Spido de eerste georganiseerde post- en passagiersdienst van de Rotterdamse haven. ‘Een tramlijn te water’, zoals hij het noemde.
Van een toeristische functie als rondvaartmaatschappij is dan nog geen sprake, al wordt daar drie jaar later een voorzichtig begin mee gemaakt. Na de opening van vliegveld Waalhaven in 1922 besluit Spido vanaf het Willemsplein heen en weer te gaan varen om drommen nieuwsgierige dagjesmensen het mysterie van de moderne luchtvaart van dichtbij te laten zien.
De dagtripjes sloegen aan en na de Tweede Wereldoorlog wordt het aantal rondvaarten flink uitgebreid. De wederopbouw van stad en haven trekt talloze bezoekers uit binnen- en buitenland, die aan boord van de steeds grotere en luxere Spido-schepen met eigen ogen kunnen waarnemen hoe de haven zich herstelt en uiteindelijk uitgroeit tot de grootste van de wereld.
Tot op de dag van vandaag zijn de bekende rondvaartboten niet meer weg te denken uit de haven. Een bezoek aan Rotterdam is niet compleet zonder een varende kennismaking met de op- en overslagbedrijven in de havens of met de drijvende containergiganten op de Tweede Maasvlakte. Door te blijven investeren in nieuwe schepen en in een gevarieerd aanbod voor uiteenlopende doelgroepen, biedt Spido ook honderd jaar na oprichting nog altijd een mooi en treffend ‘venster op de Rotterdamse haven’.