Kloppend hart van Rotterdam

‘Ik wil de hele wereld veroveren’

Serga van Roon Tekst
aangeleverd Marlies Dekkers Beeld

Ze is een powervrouw. Zakelijk, stoer, gedisciplineerd, én vrouwelijk. Katy Perry, Lady Gaga, Rihanna, Dita Von Teese en Britney Spears lopen in haar lingerie. Zelfs prinses Maxima schijnt in haar winkels gesignaleerd te zijn. Natuurlijk hebben we het over Marlies Dekkers. 

Marlies Dekkers (47) houdt er niet van vrouwen neer te zetten als froufrou bonbons. Lingerie is in de eerste plaats voor vrouwen, niet voor mannen. Zij moeten zich sterk en mooi voelen in haar lingerie. Haar eerste lijn ‘Undressed’ maakte dit in 1993 direct duidelijk. Kant, ruches en romantiek ontbraken, haar lingerie was stoer en sexy. En dat is nog steeds zo. Dit jaar bestaat het merk Marlies Dekkers 20 jaar. Om dat te vieren reikte ze onlangs haar eigen prijs uit: de Marlies Dekkers Award. Daarmee wil ze vrouwelijke kunstenaars dezelfde kans bieden die zij kreeg, toen ze bij haar eindexamen een prijs won met haar blotebillenjurk.

‘De Rotterdamse mentaliteit past goed bij me: hard werken en ergens helemaal voor gaan’ 

Waar heb je jouw succes aan te danken?
“Omdat ik geloof in mijn product en omdat ik een heel duidelijke visie heb. Succes krijg je door altijd gefocust te blijven op je doel, constant hoge topkwaliteit te leveren en vooral door heel hard te werken. Ik ben de eerste geweest die high-end lingeriedesign heeft gecombineerd met een perfecte fit. Deze combinatie werkt bij vrouwen wereldwijd. Met mijn ontwerpen maak ik vrouwen mooier en zelfverzekerder.”

Waar wil je over tien jaar zijn?
“Ik kijk niet zo ver vooruit dat ik nu precies zou kunnen zeggen waar ik over 10 jaar ben. Hopelijk ben ik nog net zo fit en gezond als nu en kan ik genieten van mijn dochter Zilver, die dan volwassen is.

Ik sta iedere dag tevreden op, blij met wat ik heb bereikt door hard te werken. Ik blijf me verbazen over de successen die ik heb behaald. Maar desondanks wil ik persoonlijk en zakelijk blijven groeien. Mijn ontwerpen zijn inmiddels te koop in twintig landen. De strategie is nu om de hele wereld te veroveren.”

Is dat niet lastig in tijden van crisis? Lingerie is toch een luxeproduct?
“Mijn lingerie gaat door de kwaliteit lang mee. Een aankoop is daardoor een investering, die vrouwen er echt voor over hebben. Daarnaast heb ik sinds ruim een jaar het label Undressed by marliesdekkers, dat is vriendelijker geprijsd. In veel landen is het merk echt onwijs hard aan het groeien. In Scandinavië, Londen en Rusland lijkt er geen crisis te zijn, designproducten worden daar ook echt gewaardeerd.”

Nederlandse vrouwen kopen jaarlijks gemiddeld 1,8 nieuwe bh’s. Een Europees dieptepunt. Dus als we gaan shoppen voor die ene bh, waar moeten we dan op letten?
“Veel dames kopen uit onwetendheid een verkeerde maat. Laat je dus goed adviseren in een lingeriespeciaalzaak. Daar staan experts die je kunnen vertellen welke maat je het beste kunt dragen en welke shape bij je lichaam past. Een goede fit is heel belangrijk. Je voelt je de hele dag beter en zelfverzekerder en dat straal je ook uit. En de perfecte bh doet veel voor je silhouet.”

Bitchy
Marlies Dekkers is evenveel ondernemer als ontwerper. Twintig jaar aan de lingerietop staan, betekent niet alleen succes beleven, maar ook keihard werken, omgaan met kritiek en verlies en moeilijke keuzes maken. Dekkers kreeg het imago van een harde tante. In een interview met het AD zei ze vorig jaar: ‘Vrouwen hebben zoveel bevestiging nodig. Ben ik goed genoeg? Ik lijd daar niet aan en ik weet dat het beeld ‘bitch’ over mij leeft. Sowieso ligt bitchy om de hoek als een vrouw ambitieus is (…)Daarnaast wordt er waarschijnlijk zo over mij gedacht vanwege mijn uiterlijk: ik draag veel zwart, zie er krachtig uit. En ook mijn lingerie is weinig romantisch. Ik vind: ook al roept je omgeving van alles over je, deal with it. Hang niet het slachtoffer uit.’

Zijn mensen van vrouwen geen ambitie gewend of ben je inderdaad zo hard?
“Inmiddels is men wel ambitie van vrouwen gewend, maar voor een hoge functie zoals een CEO zien de meesten toch nog vaak een man voor zich. Het nemen van beslissingen wordt in deze tijd misschien nog geassocieerd met ‘hard’. Dat zal over tien, twintig jaar anders gezien worden. Dan zijn we daar meer aan gewend. In Scandinavië lopen ze op dat gebied voor.”

‘Met mijn ontwerpen maak ik vrouwen mooier en zelfverzekerder’ 

Je werkt keihard en slaapt maar een paar uur per nacht. Hoe houd je de balans tussen werk en privé?
“Daar is heel goed agendamanagement voor nodig. Ik heb een druk bestaan, mijn werk stopt nooit. Er loopt momenteel zo ontzettend veel! Interviews in Londen en New York, internationale klanten bezoeken. Ik reis veel. Daarnaast heb ik een dochter, een vriend en sport ik minimaal vier keer in de week. Gelukkig heb ik een personal assistent die mij veel regelwerk uit handen neemt. Eigenlijk gaat het wel prima.”

Hoe voelt het dat wereldsterren als Britney Spears en Lady Gaga in jouw lingerie lopen?
“Daar wen ik nooit aan. Inmiddels heb ik echt een waslijst aan celebrities die fan zijn van mijn ontwerpen. Maar elke keer als er weer een grote naam bij komt, val ik van mijn stoel. Een overweldigend gevoel is dat. Katy Perry, Lady Gaga, Rihanna, Nicki Minaj, Dita Von Teese, Britney Spears, Nelly Furtado, Jessie J, Fergie, allemaal dragen ze mijn ontwerpen. Vrouwen als Lady Gaga of Dita Von Teese leven echt mijn motto ‘Dare to Be’, betere ambassadrices zijn er niet. Wat wil ik nog meer. We gaan nu wel mogelijk nieuwe samenwerkingen aan met Jennifer Lopez en Beyoncé, twee powervrouwen die ik graag aan het lijstje wil toevoegen.”

Is het moeilijk bescheiden te blijven?
“Nee. Ik ben trots op mezelf en op mijn team, maar uiteindelijk ben je zo goed als je laatste collectie. Dat houdt me met beide benen op de grond. Nog steeds ben ik dag en nacht bezig met mijn ontwerpen en mijn bedrijf. Of ik voldoende tegengas krijg? Haha, reken maar! En dat is maar goed ook.”

Collectie lente 2013

Wat is je belangrijkste bron van inspiratie?
“Die komt uit alle hoeken: de dynamiek van steden, de natuur, architectuur. Ik bezoek geregeld musea en kan me dan laten inspireren door verschillende kunstvormen uit heel uiteenlopende tijden. Ook thuis raak ik soms geïnspireerd wanneer ik een boek lees van een van mijn favoriete schrijvers of filosofen. Kippenvel? Dat krijg ik van lekker eten! Daar houd ik van. We hebben in Rotterdam verschillende koks die mij kippenvel bezorgen met bijzondere smaaksensaties. Ik laat me heel graag verrassen door François Geurds van Ivy, Mario Ridder van Zwetheul en Erik van Loo van Parkheuvel.”

Rotterdam is je thuishonk, ook zakelijk. Waarom heb je voor deze stad gekozen?
“Ik heb heel bewust voor Rotterdam gekozen. Ik heb wel geprobeerd om in andere steden te wonen, zoals Amsterdam en Antwerpen. Maar de Rotterdamse mentaliteit past goed bij me: hard werken en ergens helemaal voor gaan. De multiculturele ambiance in de stad vind ik fijn en houd me tegelijkertijd met beide benen op de grond. Rotterdam heeft me altijd veel kansen geboden. Ik heb geweldige herinneringen aan de stad. Ik hield hier een van mijn eerste shows en mijn grote overzichtstentoonstelling was in de Rotterdamse Kunsthal. Now&Wow vond ik geweldig. Ik heb me heel vaak laten inspireren door de culturen, architectuur en mentaliteit van Rotterdam en de Rotterdammers. Mijn dochter is hier geboren en ik heb een geweldig huis in Rotterdam. Dat is eigenlijk de enige plek in de wereld is waar ik me echt thuis voel.”

‘Rotterdam is de enige plek waar ik me thuis voel’ 

Wat mis je hier?
“Rotterdam heeft een goede vibe. Jongeren durven initiatieven te nemen, mensen ontwikkelen hun eigen stijl, op het gebied van bio en organic food groeien de mogelijkheden, de architectuur is vooruitstrevend. Maar wat ik mis, helaas, is levendigheid op straat. In steden als Hong Kong en New York is er 24/7 beweging in de stad, drukte op de straat en is alles tot laat open.”

Wat is het ultieme doel dat je wilt bereiken?
“Mijn droom is dat alle vrouwen mijn motto kennen en daar net als ik ook naar leven: dare to dream, dare to grow, dare to be. Volg je droom! Dat is mijn boodschap. Uiteindelijk is deze mede uitgedragen door grote celebrities als Lady Gaga, Britney Spears, Shakira en Sarah Jessica Parker. Toen wist ik dat mijn droom aan het uitkomen was. Maar mijn missie is nog lang af.”

Had je iets in je carrière anders willen doen?
“Niks. Ik heb fouten gemaakt, maar daar heb ik van geleerd. Dit is een uitspraak van Nelson Mandela, die voor mij heel belangrijk is: ‘The greatest glory in living lies not in never falling, but in rising every time we fall.’”