Kloppend hart van Rotterdam

Een ritje in de nacht

Mia Spruit Tekst
Marc Blommaert Beeld

Henk Rademakers (55) is niet zo’n feestbeest, maar hij houdt van de nacht. “Lekker rustig op de weg en je maakt nog eens wat mee”, vindt hij. Rademakers is buschauffeur bij de RET. Nadat hij in 1997 bij de schietpartij bij station Maashaven een kogel in zijn been kreeg en lang revalideerde, liet hij zich omscholen tot buschauffeur. “Ik ben pas twee jaar gezond, daarvoor moest ik ieder jaar wel naar het ziekenhuis voor een operatie. Het heeft mijn leven op z’n kop gezet, ik heb lang niet kunnen werken.”

Toen hij weer kon werken, is hij als chauffeur voor een touringcarbedrijf begonnen. Ook dat had veel impact op zijn sociale leven: hij was bijna nooit thuis. De overstap naar de RET bood voor hem structuur. “Ik ben nu vaker thuis en als ik de nacht draai, kan ik overdag lekker met m’n meissie weg.” Aan Rademakers zelf is zijn bewogen leven niet af te zien. Hij lacht veel en maakt grappen met zijn collega’s voor zijn dienst begint. “Ik hou van mensen en ik vind het rijden gewoon heerlijk. Ik ben er echt de persoon voor.”

BOB-bus

Tijdens deze winterse nacht inclusief sneeuw rijdt Rademakers BOB 2, de nachtbus naar Schiedam en Vlaardingen. Hij kent alle vijftien lijnen uit zijn hoofd. De eerste BOB-bussen vertrekken rond 01.00 uur en rijden tot 05.00 uur.

Het is nog tamelijk rustig in de bus. Vermoedelijk hebben mensen bij het horen van het weerbericht besloten thuis te blijven. Dit geldt niet voor Adrian en Sarah. Zij hebben in Den Haag wat gedronken voor de verjaardag van Adrian. “Ik was eind oktober jarig”, zegt hij. Ze wonen op de Beukelsdijk en zouden normaal lopen, maar met dit weer pakken ze voor die paar haltes toch de BOB-bus.

‘Ik hou van mensen en ik vind het rijden gewoon heerlijk. Ik ben er echt de persoon voor’

Chillen bij vrienden

Nikki en Christian wonen in Vlaardingen. Ze hebben bij vrienden in Rotterdam gegeten en gaan terug naar huis. Ook een rustige avond voor hen dus. “We nemen regelmatig de nachtbus als we uitgaan”, zegt Nikkie. “Ik vind de nachtbus veilig en het is veel goedkoper dan met een taxi of de auto.” Als ze de hort op gaan, doen ze drankjes op het Stadhuisplein en gaan ze daarna nog naar Thalia of Annabel om te dansen.

Nog een fervent gebruiker van de BOB-bus is Kevin. Hij stapt in Vlaardingen in en reist terug naar Rotterdam. Hij heeft gechilld bij vrienden. Als hij uitgaat in Rotterdam, gaat hij meestal naar de Coconuts. “Misschien ga ik nog heel even kijken als ik straks aankom”, glimlacht hij.

Normaal meer feestgangers

Deze avond is anders dan anders. Rademakers legt uit dat er normaal meer feestgangers aan boord zijn die na een avond stevig stappen onderweg zijn naar huis. En ja, dan geeft iemand ook wel eens over. De bussen worden dan bij terugkomst schoongemaakt. Rademakers haalt zijn schouders op alsof het de normaalste zaak van de wereld is. “Het is niet anders, het gebeurt nu eenmaal.” Onveilig heeft hij zich nooit gevoeld, maar hij is wel voorstander van pinnen in de bus, zodat hij geen geld meer bij zich hoeft te dragen. “We hebben een rechtstreekse verbinding met de centrale, voor het geval er iets gebeurt. We hoeven maar een kik te geven en dan staan de BOA’s [bijzondere opsporingsambtenaren, red.] even later bij de bus. Als we weer het plein bij het station opdraaien, staat zijn collega hem alweer op te wachten. Voor Rademakers zit het erop. “Een paar uurtjes slapen en dan ga ik met mijn meissie naar de kerstmarkt in Dordrecht – vindt ze leuk”, zegt hij met een knipoog.

De BOB-bussen rijden in de nacht van vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag. Op het hoogtepunt werken 32 chauffeurs in de nacht. Vijftien lijnen brengen passagiers naar gemeenten die Rotterdam omringen zoals Capelle a/d IJssel en Barendrecht, maar er rijden ook bussen naar Brielle en Rozenburg. Een kaartje voor een rit kost € 5,50. Je kunt met je OV-chipkaart op saldo reizen, een los kaartje in de bus kopen of een mobiel ticket via de RET Barcode App.

Adrian en Sarah

Kevin

Nikki en Christian