Kloppend hart van Rotterdam

We hadden nooit verwacht zolang met deze tassen bezig te zijn

Arysha Lemmers Tekst
PM Beeld

Een van de vele Rotterdamse schatten om te koesteren is tassenontwerpster Susan Bijl. Haar kleurrijke, duurzame en multifunctionele nylontassen zijn na 12 jaar nog niet uit ons straatbeeld weg te denken. In haar eigen winkel werkt de ambitieuze ontwerpster met Vincent van Duin (echtgenoot en stille kracht) hard aan lifestylemerk Susan Bijl. Hoe blijft ze vernieuwend, wat zijn haar plannen en wat is het verhaal achter haar nieuwste collectie: RGB?

“RGB staat voor rood, groen en blauw”, vertelt Bijl terwijl ze nipt aan haar warme kruidenthee. “Sinds twee jaar maken we de collecties aan de hand van kleurenthema’s. We hebben dit keer gekozen om te werken met de basiskleuren rood, groen en blauw. Hieruit is het kleurenschema opgebouwd: als je deze kleuren mengt, ontstaan wit, geel, magenta en cyaan.” De kleuren zijn opvallender en feller dan eerdere collecties van Bijl: “We hebben de afgelopen jaren voornamelijk gewerkt met gedekte kleuren en pasteltinten. Na 12 jaar moet je zorgen voor wat afwisseling. Je wilt de lol erin houden, want we werken elk jaar met hetzelfde ontwerp.”

Het draait elke keer dus om nieuwe kleurcombinaties verzinnen. Dat lukt Bijl nog altijd goed: “De eerste paar hebben we niet elk jaar geproduceerd. Dan deden we wat langer met een productie. We hebben in het verleden ook wel een collectie opnieuw uitgebracht. Dan gebruikten we wel dezelfde kleuren, maar in een paar nieuwe combinaties. Toen waren de collecties ook wel groter dan nu. We zijn begonnen met 56 kleurencombinaties, nu zijn er 24 verschillende soorten combinaties in de collectie.”

Eeuwig

De RGB-collectie is zeer uitgesproken en er veel vraag is naar de basiskleuren. Daarom hebben Bijl en Van Duin afgelopen november de Forever-lijn in het leven geroepen. Bijl: “Een kleine collectie van zes kleuren die ‘forever’ zijn. Zo hebben we gezocht naar diverse combinaties. Van Duin: “Dat hoeven niet per se esthetisch verantwoorde combinaties te zijn. Dat is ook de kracht van het merk Susan Bijl: het combineren van kleuren, waarvan je denkt: hè?! En dat je het daarna toch waardeert. Dat houdt het zo interessant.” Bijl: “We hadden ook nooit verwacht dat we zolang met deze tassen bezig zouden zijn.”

Rolls Royce

Het succes van de Susan-Bijltas, geïnspireerd op de doodnormale plastic tas, valt niet te ontkennen. Veel Rotterdamse dames en heren lopen er letterlijk mee weg. Ze zijn te koop in Engeland, Australië en Japan (waar ze haar tassen de Rolls Royce onder de eco-tassen noemen). En in 2014 heeft ze haar eerste eigen winkel geopend. Susan Bijl begint te wennen aan haar succes: “Maar wanneer ik buiten de stad mijn tas tegenkom, krijg ik toch wel een wow-gevoel.” Van Duin vult aan: “De nieuwe programmeur van de kleine zaal van de Rotterdamse Schouwburg is met zijn vrouw van Amsterdam naar Rotterdam verhuisd. Hij vertelde dat iedereen hem aanraadde een Susan-Bijltas voor zijn vrouw te kopen, omdat het typisch Rotterdams is. We zijn goed vertegenwoordigd!”

Specials

De plannen voor de nabije toekomst richten zich op het vergroten van de naamsbekendheid en het veroveren van de Aziatische en de Europese markt. Ook heeft Bijl samenwerking gezocht met pr-bureau Public_: ” We deden alles zelf, maar het is een stuk handiger de pr uit handen te geven.” Ook artistiek valt er voldoende te beleven in 2015: “We brengen naast de RGB- en Forever-collectie ook een aantal specials uit. Dat zijn de tassen met prints. Deze specials hebben we in samenwerking met een Rotterdams en een Amsterdams grafisch ontwerpbureau gemaakt.” Na 12 jaar vol successen is het duidelijk dat Susan Bijl de juiste weg heeft ingeslagen.